Normal_images

Leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs kunnen hun eigen leerproces beter monitoren en reguleren als zij hiervoor instructies hebben gekregen. De zelfbeoordeling van leerlingen wordt accurater wanneer zij een geleerde oplossingsprocedure toepassen of wanneer zij feedback krijgen. Deze methode werkt als een probleem opgelost moet worden. Dit meldt de Erasmus Universiteit. 

Dit concludeert onderwijspsychologe Martine Baars in haar proefschrift 'Instructional Strategies for Improving Self-Monitoring of Learning to Solve Problems'. Baars onderzocht hoe leerlingen hun eigen leerproces beter kunnen beoordelen, tijdens het uitvoeren van probleem-oplostaken. 
 
Geleerde oplossingsprocedure 
Baars bekeek het effect op monitoring van de leerlingen als zij uitgewerkte voorbeelden bestudeerden voordat ze aan de slag gingen met een oefenprobleem. Baars: “Dit helpt leerlingen om hun leerproces beter te monitoren. De overschatting in hun zelfbeoordeling is significant minder dan bij leerlingen die geen oefenproblemen kregen. In het voortgezet onderwijs bleek bovendien dat leerlingen hun verdere leerproces na oefenproblemen beter reguleren.” 
 
Wanneer de leerlingen een gedeeltelijk uitgewerkt voorbeeld te zien kregen en dit zelf aan moesten vullen had dit echter tot effect dat zij hun toekomstige prestaties onderschatten. 
 
Feedback
Baars onderzocht ook het effect van zelfbeoordelingstraining en het gebruik van antwoordmodellen, ofwel feedback, in het voortgezet onderwijs. De zelfbeoordelingstraining had geen merkbaar beter resultaat in de zelfbeoordeling van de leerlingen tot resultaat. Wanneer de leerlingen echter een antwoordmodel gebruikten verbeter de accuratesse van de zelfbeoordeling significant. 
 
© Nationale Onderwijsgids