1 november 2013 om 09:43
< 1 min lezen

Voorlezen gaat zo: tips en ervaringen uit de praktijk

GRONINGEN - In hun boek Voorlezen gaat zó, Tips en ervaringen uit de praktijk van peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, gastoudergezinnen en buitenschoolse opvang benadrukken Margriet Chorus en Irma van Welzen het belang van voorlezen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en taalontwikkeling van de allerkleinsten.

Toch wordt nog niet in alle kindercentra dagelijks voorgelezen. Pedagogisch medewerkers vragen zich af hoe ze het voorlezen het best kunnen aanpakken. Welke boeken zijn geschikt voor jonge kinderen? Hoe houd je hun aandacht vast? Hoe geef je het lezen een vaste plaats in de drukke dagindeling van het kindercentrum? Wat doe je met peuters die nog geen Nederlands spreken?

Dit boek biedt antwoorden op deze en andere vragen. De tips en vele voorbeelden zijn ontleend aan de dagelijkse praktijk. De resultaten van onderzoeken naar voorlezen in peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, gastouderbureaus en de buitenschoolse opvang zijn ook op een toegankelijke manier verwerkt in dit boek.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Basisonderwijs

    Slechte klaslokalen Alphen aan den Rijn zorgen voor bibberen in de winter en zweten tijdens de zomer

    Vandaag om 10:18
    • Basisonderwijs

    Het Klokhuis verdiept zich opnieuw in AI 

    Gisteren om 16:04

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant