Normal_5206

Ongeveer 1000 basisscholen met ruim 250 duizend leerlingen in Nederland en Vlaanderen nemen op 13 april 2011 deel aan de Grote Rekendag. De leerlingen maken rekenopdrachten binnen het thema van dit jaar: ‘redeneren en combineren'.

Minister Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart (OCW) geeft op basisschool De Ark in Schipluiden het startsein en bezoekt daarna basisschool Portland/De Overkant in Rhoon. Deze negende Grote Rekendag wordt georganiseerd door het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht.

De uitdagende activiteiten van de Grote Rekendag zijn niet alleen prikkelend voor de leerlingen, maar ook voor hun leerkrachten. Het helpt hen weer eens anders te kijken naar de leerstof en de manier waarop hun leerlingen er mee omgaan.

Meer redeneren, probleemoplossend en onderzoekend leren in de reken-wiskundeles vraagt extra inspanning, maar levert ook heel veel extra's op, niet in de laatste plaats meer plezier in de les.

Vlaggen, ledjes en braille
Het door het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht ontwikkelde materiaal, een boek, video- en geluidsfragmenten en powerpointpresentaties, helpt leerkrachten bij het vormgeven van de dag. In dit materiaal vinden ze opdrachten voor verschillende niveaus, die later ook als aanvullend lesmateriaal gebruikt kunnen worden.

Zo zijn er voor de jongste leerlingen opdrachten met vlaggen. Zij beredeneren hoeveel vlaggen je kunt maken met twee stroken stof in twee of drie verschillende kleuren, en of je nieuwe combinaties kunt maken door vlaggen met twee stroken samen te voegen.

In de bovenbouw gaan leerlingen onder andere de overeenkomsten onderzoeken tussen braille, morse en ledjes. Ze bedenken hoeveel verschillende tekens ze kunnen maken, en vergelijken het resultaat met het bestaande schrift.

Belangrijk, maar ook leuk
De Grote Rekendag is een initiatief van het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht, bedoeld om aan alle basisschoolleerlingen en hun leerkrachten te laten zien dat rekenen leuk is. Het instituut verricht onderzoek op het gebied van het reken-wiskundeonderwijs en ontwikkelt hiervoor materiaal.

Steeds meer scholen kiezen ervoor om extra aandacht te besteden aan hun eigen reken-wiskundeonderwijs, wat te zien is in het stijgend aantal aanmeldingen voor de Grote Rekendag.