Normal_5157

Het geografisch besef van veel achtstegroepers schiet tekort. Dit blijkt uit peilingsonderzoek van Cito, uitgevoerd in 2008.

Evenals bij de vorige peiling in 2001 zijn vooral de basisvaardigheden topografie en kaartlezen ver onder de maat. De topografische kennis over Nederland is zelfs verder achteruitgegaan.

De resultaten blijven achter bij wat experts een gewenst niveau vinden. Het onderzoek toont aan dat te weinig leerlingen het gewenste niveau van ‘voldoende' halen. Een niveau dat 70 tot 75% van de leerlingen aan het einde van de bassischool zou moeten bereiken.

De kaart van Nederland blijft de meeste blinde vlekken vertonen. Zo kan bijvoorbeeld de helft van de leerlingen de stad Utrecht niet aanwijzen.

Eind 2010 constateerde Cito dat leerlingen in groep 8 ook te weinig van geschiedenis weten. Beide vakken behoren tot het onderdeel Wereldoriëntatie.

Topografie
Doel van het topografieonderwijs op de basisschool is het ontwikkelen van een kaartbeeld van Nederland, Europa en de wereld. Het gaat om de ligging van steden, rivieren, provincies, landen en andere gebieden.

Basis voor het onderzoek is een standaardlijst met 300 voor basisschoolleerlingen relevante topografische elementen. De gemiddelde leerling slaagt er slechts bij 82 van de 300 namen in om deze op een blinde kaart aan te wijzen.

Net als in 2001 is de conclusie dat de standaardlijst met 300 namen te hoog gegrepen is.