Normal_basischool_lerares_kinderen_les_klas

AMSTERDAM (Novum) - Nederlandse basisschoolleerlingen functioneren uitstekend op sociaal gebied. Dat blijkt woensdag uit onderzoek van Cito, die 66 kenmerken van de sociale en morele ontwikkeling onder de loep nam. Het overgrote deel heeft een positief tot zeer positief beeld van zichzelf.

Vrijwel alle basisschoolleerlingen die in hun laatste leerjaar zitten, hebben in sociaal opzicht een vrijwel probleemloos leven. Bovendien zijn ze sterk gemotiveerd om hun beste beentje voor te zetten als ze naar het voortgezet onderwijs gaan.

Op een enkele uitzondering na staan alle leerlingen sterk afwijzend tegenover agressie en vindt iedereen het belangrijk om zich aan de regels te houden. De kinderen zeggen het leuk te vinden op school en denken zeer positief over leerkrachten. Ze ervaren hun klasgenoten daarnaast als aardig, behulpzaam en respectvol.

Hoewel volgens de onderzoekers agressiviteit maar zeer weinig voorkomt, zegt wel negen procent eens slachtoffer te zijn geweest van agressief gedrag. Ruim tien procent van de leerlingen heeft wel eens te maken met concentratieproblemen, overactiviteit of impulsiviteit. Kinderen hebben daarnaast weinig last van emotionele en depressieve symptomen.