Normal_4818

Het project Andere Tijden in onderwijs en opvang laat een monitor uitvoeren om te zien hoeveel scholen werken met alternatieve indelingen van de schooldag en -week of zich daarop oriënteren.

Dat meldt VOS/ABB, de vereniging van openbare en algemeen toegankelijke scholen, die het project ondersteunt.

De praktijk laat zien dat steeds meer basisscholen hun schooltijden (willen) aanpassen. Dat kan bijvoorbeeld door in samenspraak met de kinderopvang begin- en eindtijden aan te passen. een andere mogelijkheid is om de indeling van de schooldag aan te passen aan het bioritme van kinderen. Er zijn ook scholen die met flexibele vakanties rekening houden met werktijden van ouders.

Het project Andere Tijden laat door adviesbureau Oberon een monitor uitvoeren om de implementatie van andere schooltijden op basisscholen te volgen. De monitor is bedoeld om de ontwikkeling van andere schooltijden te onderbouwen met betrouwbare cijfers.

In het kader van de monitor ontvangen alle basisscholen binnenkort een brief met daarin een link naar een korte digitale vragenlijst (maximaal 6 vragen). De resultaten worden gepubliceerd op de website van Andere Tijden.