SEO specialist

De meeste bedrijven die investeren in SEO, willen profiteren van de hulp van deskundigen. De uitdaging voor degenen die op zoek zijn naar dergelijke hulp, is in het bepalen van welke soort deskundigen je mee gaat werken: een SEO-specialist of SEO-bureau. 

Net als de meeste vormen van marketing, is goede SEO nooit een one-size-fits-all programma. Succes wordt vaak bereikt met op maat gemaakte strategieën die zijn afgestemd op de unieke sterke en zwakke punten en kansen van jouw bedrijf.

De overwegingen om te kiezen voor een SEO-deskundige

Op zijn beurt, de beslissing om een SEO consultant, bureau, of in-house marketeer in te huren, hangt af van een aantal belangrijke overwegingen, waaronder:
  • de SEO-doelstellingen en de beoogde resultaten die je wilt bereiken;
  • je bestaande SEO-strategieën en hoe goed je momenteel presteert;
  • de tools en middelen die je al in plaats hebt;
  • je marketing budget en hoeveel je bereid bent te investeren;
  • de potentiële ROI die je kunt behalen;
  • de algemene grootte, de fase, en de aard van je bedrijf.
Je hebt verschillende opties bij het zoeken naar de hulp van een SEO-expert, en elk biedt unieke niveaus van differentiatie en waardeproposities. Het hebben van een beter begrip van deze partijen en hun 'rollen en relatie dynamiek, zal meer duidelijkheid brengen over het type van de hulp die het beste past bij jouw bedrijf en marketing doelstellingen.
 

Wat doet een SEO-specialist?

SEO-specialisten zijn meesters in het auditen van prestaties en het aanwijzen van de belangrijkste zwakke punten en kansen die uiteindelijk de naald bewegen. Bijvoorbeeld, de meeste consultants voeren technische audits, content audits, of beide, om een beter inzicht te krijgen in de huidige prestaties en leveren een gedetailleerd SEO actieplan, waarbij het aan jouw team wordt overgelaten om de programmering en content creatie uit te voeren.
 
Andere consultants kunnen zich specialiseren in het opleiden van personeel, zoals technische SEO, on-page SEO, en content marketing strategieën die je nodig hebt om te scoren in Google. Consultants bieden materiedeskundigheid op locatie, en ze kunnen ook helpen bij het volgen en meten van de prestaties van een SEO-investering.
 
Het is altijd het beste om meteen vast te stellen wat je nodig hebt van een consultant en ervoor te zorgen dat je op dezelfde golflengte zit. 
 
Sommige SEO-specialisten positioneren zichzelf als experts in het algoritme of linkbuilding, terwijl anderen meer bedreven zijn in technische SEO en website-optimalisatie. Werken met een consultant die zwakke punten kan aanscherpen terwijl hij/zij inspeelt op sterke punten, zal een optimale ROI op lange termijn bieden.
 

Wat is een SEO bureau?

Een SEO-bureau is een team van full-time professionals met de capaciteit om een uitgebreide SEO-strategie voor je bedrijf op te stellen, te controleren en uit te voeren. Ze verschillen van consultants in dat ze bijna altijd betrokken zullen zijn bij de uitvoering van SEO voor je, in plaats van het verstrekken van een gedetailleerd actieplan of inhoud briefing voor jouw team om uit te voeren.
 
Het inhuren van een SEO-bureau is een goede optie als je niet beschikt over de middelen, personeel, of ervaring om SEO-integratie zelf af te handelen. SEO-bureaus kunnen zich alleen richten op zoekmachine optimalisatie, maar vaak grotere bureaus kunnen ook een grotere breedte van diensten, waaronder PPC-reclame, social media marketing, webdesign, en nog veel meer. 
 
Als alternatief hebben sommige SEO bureaus specifieke afdelingen of specialisten in dienst om te helpen met backlink building, content creatie, technische SEO, en andere granulaire aspecten die organisaties waarderen.
 
Als het idee je aantrekt om de SEO (of gehele digitale marketing) kant van je bedrijf door een groep deskundigen te laten overnemen, kan een SEO-bureau een goede optie zijn.