Normal_pesten23534

Vandaag viert het Nederlands Jeugdinstituut (Nji) zijn jubileum met het symposium ’10 jaar kennismaken; samen verder voor de jeugd’. Door middel van evidence-based practice wil het NJi maatschappelijke problemen zoals schooluitval en pesten effectiever aanpakken. Vertrekpunt daarvoor vormt de visie van de Denktank Evidence-based practice, zoals verwoord in het advies ‘Samen lerend doen wat werkt’. Dit advies wordt vandaag tijdens het symposium gepresenteerd. Dit meldt het NJi.

Evidence-based practice is gebaseerd op ervaringskennis van cliënten, praktijkkennis van professionals én kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Deze combinatie van kennis is een belangrijke stap naar een effectievere aanpak van belangrijke maatschappelijke vraagstukken waarmee kinderen, jongeren en gezinnen te maken krijgen, zoals kindermishandeling, schooluitval en pesten. 
 
In zijn advies pleit de Denktank dan ook voor het in gang zetten van een verbetercyclus, een continue beweging waarbij cliënten, professionals, hun organisaties, beleidsmakers en onderzoekers samenwerken. Samen kennis maken, delen en gebruiken is daarbij onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het Nederlands Jeugdinstituut onderschrijft het belang hiervan voor de verdere ontwikkeling van de jeugdsector en zet zich samen met alle betrokken partijen in om de doorontwikkeling en benutting van kennis beter te schoeien op een leest van samen lerend doen wat werkt.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids