Normal_21691503863_34edbe95dc_b

Onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam willen weten of kinderen iets van een robot leren en hoe de robot zich daartoe moet gedragen. Brugklassers van een vmbo-school krijgen daarom binnenkort een robot voor de klas als docent. Dat meldt NewScientist.

De onderzoekers denken dat de robot de docent bij kan staan in herhaaltaken, zoals leren van tafels. Valkuil voor het onderzoek is dat de leerlingen de robot te spannend en leuk vinden, erkent onderzoekleider Elly Konijn, hoogleraar mediapsychologie en communicatie aan de VU. Uit een voorlopig resultaat uit een onderzoek op een Engelse basisschool blijkt dat de robot vooral niet te gezellig moet doen. Een sociaal gezellige robot zou te veel afleiden van het leerdoel. Konijn zoekt specifiek naar antwoord op de vraag welke manier van communiceren het beste werkt.

Het zou de onderzoekleider niets verbazen als een statische robot juist bij bijvoorbeeld kinderen met autisme goed werkt, omdat kinderen met autisme veel moeite hebben met het interpreteren van emotionele uitdrukkingen op het gezicht. Een robot kan in een neutrale stand gezet worden en kan heel voorspelbaar van expressie laten veranderd worden. Mogelijk zijn ook moeilijk lerende kinderen of kinderen met ADHD erbij gebaat. “‘We weten van kinderen met adhd dat ze veel moeite hebben zich te concentreren op een taak en zich door het minste of geringste laten afleiden. Misschien werkt een robot, met het simpel herhalen van oefeningetjes, uiteindelijk veel beter dan een expressieve docent. Je kunt de saaiheid ook uitbuiten”, aldus Konijn.

In januari gaat de proef met de robot van start. De robot zal in enkele weken voor drie klassen staan. In totaal krijgen zo'n veertig kinderen les van een robot.

© Nationale Onderwijsgids