Normal_pexels-fauxels-3184465

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan zijn er verschillende aspecten waar je rekening mee moet houden. Je wilt natuurlijk wel een goede en bij jou passende werkplek vinden. Het is belangrijk dat bijvoorbeeld de bedrijfscultuur bij jou past, of dat er mogelijkheden zijn tot doorgroeien en ontwikkelen. In deze tekst bespreken we enkele factoren waar je op kunt letten bij het zoeken van een leuke werkgever. Of je nou kijkt naar vacatures onderwijs of andere vacatures, het is belangrijk om goed voorbereid op zoek te gaan. In deze tekst beschrijven we de volgende factoren:

  • Bedrijfscultuur;
  • Groei en ontwikkeling;
  • Werk-privébalans;
  • Team en collega’s;
  • Leiderschap en management;
  • Locatie.

Bedrijfscultuur

Het is belangrijk om vooraf goed onderzoek naar het bedrijf te doen. Dit kan vaak al via de vacatures onderwijs die het bedrijf heeft uitgezet. Hierin wordt het bedrijf beschreven en komt haar visie en missie naar voren. Vaak worden ook de kernwaarden van het bedrijf benoemd. Op deze manier kun je goed vergelijken of het bedrijf en haar missie, visie en kernwaarden bij jou passen. Zodra je zeker weet dat de bedrijfscultuur bij jou past, kun je solliciteren op de uitgezette onderwijsvacatures.

Groei en ontwikkeling

Kijk bij het zoeken van een werkgever ook naar de mogelijkheden om te groeien en ontwikkelen binnen het bedrijf. Vraag bijvoorbeeld of professionele groei en ontwikkeling ondersteund wordt door trainingen, mentorprogramma’s of dat er andere vormen aan doorgroeimogelijkheden zijn. Een werkgever die de ontwikkeling en groei van de werknemers belangrijk vindt, is vaak een teken van een positieve werkomgeving.

Werk-privébalans

Het is belangrijk om te controleren hoe een bedrijf omgaat met de balans tussen privé en werk. Zijn er bijvoorbeeld flexibele werktijden? Is er de optie om thuis te werken als dit nodig is? Dit zijn aspecten die belangrijk kunnen zijn voor jou en daarom goed zijn om te overleggen met een mogelijke werkgever.

Team en collega’s

Een groot aspect van een goede werksfeer zijn het team en de collega’s waar je mee samenwerkt. Hoe gaan collega’s met elkaar om? Hoe is de interactie tussen collega’s? Dit zijn voorbeelden van vragen die je zou kunnen stellen tijdens een sollicitatiegesprek om de relatie tussen collega’s te achterhalen.

Leiderschap en management

Het management kan een grote invloed hebben op de werksfeer en jouw algehele ervaring. Daarom is het belangrijk om te achterhalen hoe het management te werk gaat en hoe zij omgaan met werknemers. Vraag bijvoorbeeld naar de manier van communiceren, feedback geven of de besluitvorming die gehanteerd wordt binnen het bedrijf. Hierdoor kun je voor jezelf vaststellen of de manier van werken bij jou past.

Locatie

Belangrijk is de locatie van de werkgever. Ben je bereid om ver te reizen of zoek je het liever dichtbij huis. daarbij is het belangrijk om te onderzoeken hoe makkelijk je ergens kan komen door middel van bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Veelal staat de standplaats van de openstaande vacature in de beschrijving van de vacaturetekst.

Stel vragen aan contactpersoon

Kortom, het is van belang dat je bij het zoeken van een goede werknemer alle mogelijke vacatures bekijkt. Vaak is veel informatie al te vinden in de vacatures, zoals bij vacatures onderwijs voor welke zorginstelling je aan de slag gaat. Mocht dit niet zo zijn, kun je vaak contact opnemen met de contactpersoon voor eventuele vragen. Veel van de bovenstaande genoemde aspecten gelden ook voor andere soorten vacatures, bijvoorbeeld vacatures zorg. De aspecten vormen de basis voor het vinden van een goede werkgever en kunnen verschillen per persoon.