6 september 2021 om 17:01
< 1 min lezen

De Jonge Akademie uit kritiek: academisch jaar te lang en te vol

Het Nederlands academisch jaar is uitzonderlijk lang. Dit veroorzaakt een hoge werkdruk voor docenten en studenten en laat weinig tijd over voor onderzoek en andere wetenschappelijke kerntaken. De Jonge Akademie onderzocht het Nederlands academisch jaar in vergelijking met het buitenland en doet concrete aanbevelingen voor verbetering. Dit meldt de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Nederlandse docenten besteden gemiddeld twee hele maanden per jaar meer aan doceren of tentamineren dan hun collega’s aan de universiteiten uit een internationale steekproef. Zo blijkt uit het rapport ‘Een slimmer academisch jaar’ dat De Jonge Akademie vandaag uitbrengt. Het academisch jaar kent tussen september en juli bovendien nauwelijks rustmomenten. Onderzoek en andere kerntaken komen zo in het gedrang en studenten en docenten ervaren een zeer hoge werkdruk.

Verschil tussen disciplines en domeinen

Het rapport betoogt dat de optimale lengte en indeling van het academisch jaar sterk verschilt tussen disciplines en domeinen: voor bijvoorbeeld geneeskunde kan de optimale jaarindeling anders zijn dan voor rechten of Nederlands. De Jonge Akademie adviseert dan ook om het aantal onderwijs- en toetsweken te beperken en de onderwijsvrije periodes streng te bewaken.

Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van universiteit
    • Universiteit

    Studenten schelden elkaar nog steeds uit voor ‘homo’ en ‘flikker’, ook tijdens Paarse Vrijdag

    Gisteren om 13:23
    • Universiteit

    Verus en de Vereniging van Algemeen Bijzondere Scholen gaan vanaf januari samen verder

    Gisteren om 13:02

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant