In de rij voor KLM

Nederlandse studenten kiezen steeds vaker voor Nederlandse bedrijven in plaats van een bliksemcarrière in het buitenland. Onderzoeksbureau Universum ondervroeg meer dan 8000 hbo en universitaire studenten. De populariteit van KLM, Unilever, Philips en Shell neemt toe. Rijkswaterstaat en de overheid worden ook gezien als aantrekkelijke werkgevers. Dit meldt Sp!ts. 

Wereldwijd ondervroeg Universum 700.000 studenten. Het Amerikaanse bedrijf Google wint, ook in Nederland. Maar de populariteit van Nederlandse bedrijven is dit jaar opvallend. "Eigenlijk doen grote internationale bedrijven het altijd goed in het land van herkomst, maar dit jaar is het extreem,” licht Michiel Pool van Universum toe. “Studenten willen veel minder snel carrière in het buitenland maken. Zij zien hun toekomst in Nederland ook veel positiever in dan een aantal jaar geleden.”
 
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat studenten voor het eerst sinds 2010 niet zoveel waarde hechten aan baanzekerheid. "We zien dat de zekerheid van de baan een minder belangrijk carrièredoel is voor veel Nederlandse studenten," aldus Pool.
 
Economiestudenten
De Nederlandse economie studenten zoeken vooral een ondernemende en creatieve baan na afstuderen. Voor hen komt de balans tussen werk en privéleven op de tweede plaats. Dit is uniek in de wereld, aldus de onderzoekers. De studenten rekenen op een salaris van gemiddeld 2304 euro per maand. 
 
Technische studenten
Technische studenten vinden de balans tussen werk en privé belangrijker. Daarnaast zoeken zij een baan waarin ze intellectueel uitgedaagd worden. Ze verwachten ook meer te gaan verdienen dan alle andere studenten; een startsalaris van 2416 euro per maand is het laagste waar ze op hopen. 
 
© Nationale Onderwijsgids