Week van het Vergeten Kind: aandacht voor sociaal isolement kwetsbare kinderen

Afgelopen vrijdag trapte de stichting de ‘Week van Het Vergeten Kind’ af met de uitreiking van de Hartenhuis Award. Ambassadeur Natasja Froger reikte samen met Unforgettable Evi – lid van de jongerenraad van Het Vergeten Kind – de prijs uit aan drie inspirerende initiatieven om sociaal isolement van kwetsbare kinderen te doorbreken. Leontine Bibo (Buurtgezinnen), Bianca van der Neut (Kamers met Aandacht) en Mariska van der Steege (Burgervoogd) zijn de drie gelukkige winnaars. Dit meldt Stichting Het Vergeten Kind.

De initiatieven geven ‘het goede voorbeeld’ aan gemeenten en jeugdhulpaanbieders en bewijzen dat het versterken en betrekken van het sociale netwerk echt kan zorgen voor stabiliteit en continuïteit voor kwetsbare kinderen.

Aandacht voor sociale inclusie

Ieder jaar reikt Stichting Het Vergeten Kind de Hartenhuis Award uit aan een organisatie, initiatief, groep of persoon die zich buitengewoon inzet voor kwetsbare kinderen in Nederland. Dit jaar staat de aanmoedigingsprijs in het teken van sociale inclusie. Stichting Het Vergeten Kind vraagt met de campagne ‘Maak je HART voor vergeten kinderen in sociaal isolement’ aandacht voor de alarmerende situatie van 80.000 kinderen in Nederland die zich fundamenteel alleen voelen. Zij groeien op in gezinnen met heftige problemen. Hun ouders kunnen niet goed voor ze zorgen en buiten het gezin is er niemand die zich om ze bekommert. In deze bijzondere periode van corona kan iedereen zich iets voorstellen bij een isolement. Voor deze kinderen is dit niet alleen nu, maar altijd de dagelijkse praktijk. Door schaamte over hun situatie en negatieve ervaringen vertellen ze niet over hun problemen thuis. Hun wereld wordt steeds kleiner.

Week van het Vergeten Kind

Tijdens de Week van Het Vergeten Kind 2021 (29 januari tot en met 4 februari) voert de stichting campagne waarbij gemeenten, scholen en jeugdhulporganisaties worden aangespoord om het isolement te doorbreken. Gemeenten moeten ervoor zorgen dat ouders en kinderen laagdrempelig in contact (kunnen) komen met anderen. Op scholen dienen leerkrachten voldoende kennis en kunde in huis te hebben om specifiek oog te hebben voor leerlingen met een kwetsbare thuissituatie. Jeugdhulpprofessionals moeten vertrouwen in de kracht van het netwerk van kinderen en gezinnen en zij behoren de tijd krijgen om samen met de gezinnen hierin te investeren.

Lees meer over de initiatieven van de winnaars op de website van Stichting het Vergeten Kind.

Door: Nationale Onderwijsgids