Normal_klas__leerling__knutselen__tekenen__kinderen__po__ko__so

Zowel in het speciaal onderwijs als in het speciaal basisonderwijs is het aantal leerlingen gestegen ten opzichte van vorig jaar. Bij beide schoolsoorten gaat het om ongeveer 1000 leerlingen extra. Dit schrijft minister Slob in een brief aan de Tweede Kamer.

De leerlingenstijging in het speciaal onderwijs is het sterkste in cluster 3/4 met ruim 700 leerlingen. Dat zijn motorisch gehandicapte, verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke kinderen naast kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen. Het aantal kinderen in cluster 2 (dove, slechthorende kinderen en kinderen met een taal- spraakontwikkelingsstoornis) is gestegen met 260 leerlingen.
 
In het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs is er sprake van een lichte daling van de leerlingaantallen ten opzichte van vorig schooljaar. Het praktijkonderwijs heeft ruim 250 leerlingen minder) en cluster 2 (150 leerlingen minder, terwijl de leerlingaantallen in cluster 3/4 licht stijgen. 
 
In het reguliere basisonderwijs is er juist sprake van een daling van het aantal leerlingen als gevolg van demografische ontwikkelingen. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids