Normal_down

Voor leerlingen met een verstandelijke beperking is er geen lesmateriaal voor vakken zoals geschiedenis, biologie, aardrijkskunde of Engels dat geschikt is. Ouders gaan daarom vaak zelf aan de slag om bestaande lesmaterialen aan te passen voor hun kind, als deze naar het regulier onderwijs gaan. Kinderen op het ZMLK-onderwijs krijgen de vakken helemaal niet aangeboden. Dat meldt De Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK).

Met de komst van het passend onderwijs gaan steeds meer kinderen met downsyndroom naar het reguliere onderwijs. Voor deze kinderen is veel lesmateriaal niet geschikt. Sommige educatieve uitgevers hebben wel een aangepaste leermethode, maar in de praktijk is deze vaak niet toereikend, stelt NSGK. Ook zouden veel uitgeverijen een lesmethode voor zo'n kleine doelgroep commercieel niet interessant vinden.

NSGK en oudervereniging VIM gaan daarom samen dit probleem aanpakken. “Wij vinden dat aangepaste lesmaterialen voor kinderen met een verstandelijke handicap net zo vanzelfsprekend zouden moeten zijn als een gehoortoestel voor een kind dat slechthorend is of een rolstoel voor een kind dat niet kan lopen”, aldus NSGK. De partijen organiseren daarom 12 oktober een bijeenkomst over het aanpassen van lesmateriaal voor leerlingen met een verstandelijke beperking. Op de bijeenkomst wordt geïnventariseerd welke problemen ouders op dit moment ervaren door het ontbreken van lesmateriaal en wat er nodig is om de situatie te verbeteren. De partijen willen ook weten welk materiaal al door ouders is aangepast en wat er moet gebeuren om dit lesmateriaal breed beschikbaar te stellen aan ouders en leerkrachten.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids