Logo_nederlandse_stichting_gehandicapte_kind_logo_nsgk

De Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK) voert in augustus en september de online campagne #ikgaookweernaarschool. Met deze campagne willen zij de aandacht vestigen op de honderdduizenden kinderen met een handicap die ook weer naar school gaan. Daarnaast willen zij reclamebedrijven bewuster maken van de plaats van kinderen met een beperking in de 'back to school' reclame en hen uitdagen ook kinderen met een beperking op te nemen in hun reclame-uitingen. Dit meldt de NSGK.

Momenteel zijn in de zogenaamde 'Back to school' reclames weinig tot geen kinderen met een beperking te zien. De NSGK roept reclamebedrijven op om ook kinderen met een beperking een plaats te geven in reclames om kleding, schriften pennen en andere schoolspullen te verkopen. Kinderen met een beperking herkennen zich nauwelijks in de modellen in de media, en krijgen daardoor nog meer de bevestiging dat ze anders en minderwaardig zijn, aldus de NSGK. 
 
Bovendien sluiten de bedrijven aan bij een trend: in het kader van de Wet passend onderwijs zullen steeds meer kinderen met en zonder handicap vaker naar school gaan. “Als we dat ook in reclames kunnen laten zien, wordt iedereen daar beter van”, aldus de NSGK. Op de Facebookpagina van de stichting worden regelmatig berichtjes geplaatst van kinderen met een beperking die ook weer naar school gaan.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids