Normal_slechtziend__lezen__leesbevorderingsproject__kinderen__leerlingen

Als onderdeel van het ‘Leesbevorderingsproject XL’ lezen slechtziende leerlingen van de Bartiméusschool sinds januari op een iPad. Na de start met een tiental iPads zijn er inmiddels ruim 150 tablets in gebruik op de vestigingen van de onderwijsinstelling voor kinderen met een visuele beperking in Zeist, Lochem en Doorn. Net als bij slechtziende leerlingen in het reguliere onderwijs die ambulant worden begeleid door Bartiméus. Het project is gebaseerd op de kansen die de digitale ontwikkelingen bieden voor de toegankelijkheid van boeken. Dat meldt de Vereniging Onbeperkt Lezen.

Er is een speciale app ‘Marvin’ geïntroduceerd waarmee alle leerlingen hun e-boek kunnen lezen in de vorm die het beste bij hen past. Bartiméus heeft de app onderzocht en getest en zo ontdekt dat deze goed bruikbaar is juist door zeer slechtziende leerlingen. Niet alleen het lettertype en de lettergrootte kunnen worden aangepast, maar ook de lichtsterkte en kleuren van de letters en/of de achtergrond. Hierdoor zijn ze niet meer alleen afhankelijk van grote letterboeken of leesloeps bij het lezen van boeken.

Er is een digitale e-schoolbibliotheek samengesteld die momenteel ongeveer 200 boeken bevat. Deze boeken zijn geschikt voor alle leeftijden, van beginnend lezer tot jong volwassen tiener. Een verdere uitbouw van de bibliotheek is zeer gewenst maar afhankelijk van het oplossen van auteursrechtelijke aspecten. Vereniging Onbeperkt Lezen gaat helpen om hier een oplossing voor te vinden.

“De voordelen van het lezen met de tablet zijn groot voor onze leerlingen die maximaal 30 procent zicht hebben”, zegt Bernadette Garcia, locatiedirecteur en projectleider van het Leesbevorderingsproject XL. “Zelfs de leerlingen met slechts 5 procent zicht, die normaal alleen konden lezen in brailleboeken of via de brailleleesregel, kunnen nu lezen vanaf een tablet. Speciaal voor deze groep wordt de iPad Pro gebruikt, deze is groter dan de standaard iPad. Doordat het om een tablet gaat, zijn de kinderen extra gemotiveerd. Hierdoor kunnen ze namelijk meegaan met de laatste ontwikkelingen en zijn ze voor hun gevoel geen buitenbeentje meer met een grootletter- of brailleboek ten opzichte van kinderen die geen visuele beperking hebben.”

© Nationale Onderwijsgids