Normal_normal_hands-541830_1280

Taal speelt een hoofdrol op de Auris Ammanschool in Dordrecht, een so-school voor kinderen met spraak-, taal-, en gehoorproblemen en/of een stoornis in het autismespectrum. Met behulp van coaching wordt de lesmethode Nieuwsbegrip met succes ingezet. De leerlingen gaan in zowel begrijpend- als technisch lezen met sprongen vooruit. Dit meldt de CED-groep.

Nieuwsbegrip is een lesmethode die de lesstof aan de leerlingen aanbiedt in de vorm van interactieve leeslessen en contextopgaven aan de hand van de actualiteiten. Doel van de lesmethode is dat leerlingen meer plezier krijgen in begrijpend lezen. Op een school als de Auris Ammanschool is het juist extra belangrijk dat de taallessen effectief en aansprekend zijn. Ook moeten de kinderen plezier krijgen in lezen, wat volgens CED-adviseur Hélène Dongelmans al goed lukt. “De school heeft een pakkende leesomgeving, wat goed is voor zowel het technisch als het begrijpend lezen.” Samen met haar werkt het team aan een passende aanpak voor begrijpend lezen. Eerst werd daarbij de methode Taaltrapeze ingezet, maar nu wordt Nieuwsbegrip gebruikt.

Het is belangrijk dat de leerlingen op hun uitstroomniveau komen. De Auris Ammanschool heeft twee groepen 6-7, waarvan één het uitstroomniveau vmbo heeft en het andere praktijkonderwijs. Klassikaal werken is voor deze groepen niet altijd de oplossing. Dongelmans benadrukt dat het dan niet zou lukken om iedereen op zijn uitstroomniveau te laten komen. “De uitdaging is dat leerkrachten zelf in plaats van volgend, doelen stellend gaan werken. Dat is vaak een eyeopener voor scholen. Je stemt het doel af op het uitstroomniveau van de leerlingen, zodat de aansluiting met het vervolgonderwijs goed is”, aldus de CED-adviseur.

© Nationale Onderwijsgids