Het afgelopen schooljaar deden ruim 2500 jonge ondernemers van het vmbo, havo en vwo mee aan het ondernemerschapsprogramma Junior Company van stichting Jong Ondernemen. Tijdens dit programma richten leerlingen in teamverband een eigen bedrijf op en runnen dit een schooljaar. Ze verdelen functies, bepalen hun doelgroep, brainstormen over hun product of dienst, schrijven een ondernemingsplan, vergaren startkapitaal en ze gaan ook écht verkopen. Een onderdeel van het programma is de competitie Junior Company van het Jaar, hét hoogtepunt van het jaar ondernemen op school.
Na een online voorronde waarin de jonge ondernemers een pitchvideo en pitch deck inleverden, werden twaalf companies (6 in de categorie vmbo en 6 in de categorie havo/vwo) geselecteerd die mee mochten doen aan de finale die vanwege het coronavirus online plaatsvond. Tijdens de finale presenteerden de jonge ondernemers zich aan een deskundige jury, die vanuit een studio van B. Amsterdam de pitches live volgde. De opdracht had als titel '3 minutes to shine'.
En de winnaars zijn...
In de categorie vmbo ging Kiko Jewellery van 2College Durendael uit Oisterwijk er met de winst vandoor. De company, die wordt gerund door 14- en 15-jarige ondernemers, verkoopt zelfgemaakte armbandjes met een stenen klavertje en hartje in het midden.
In de categorie havo/vwo won Get2KnowMe van het Onze Lieve Vrouwelyceum uit Breda. De company wordt gerund door 15- en 16-jarige ondernemers. Het team heeft een bordspel bedacht én gemaakt waarmee je elkaar beter leert kennen en je op een leuke manier je herinneringen op kunt halen. Zo willen ze sociaal contact tussen jongeren stimuleren en smartphonegebruik verminderen.
Door: Nationale Onderwijsgids