Naast vele opruimacties was er ook aandacht voor oplossingen op het ‘Solution Square’ in Zaltbommel. Hierbij toonden partijen als The Great Bubble Barrier, een installatie waarmee plastic naar het wateroppervlak wordt gedreven om het op te kunnen schonen, en SodaStream hun oplossingen. Het merk onthulde een wensboom, waarin tientallen kinderen hun duurzame wensen als message in a bottle in de boom hebben opgehangen.
Tasjes, flesjes en sigarettenpeuken
Scholen in Maasbree, Hardinxveld-Giessendam en Zaltbommel kregen deze week bezoek van de Plastic Soep Bus, volgden een gastcollege en speelden een ‘Trash Hunt Game’. Hiermee verzamelden zij spelenderwijs plastic zwerfafval. Net zoals vorig jaar waren sigarettenpeuken, plastic tasjes, flesjes en verpakkingen van voedingswaren de meest gevonden voorwerpen.
67 miljard besparen in 2025
Naast opruimacties is het ook van groot belang dat bedrijven het gebruik van wegwerpplastic terugdringen en oplossingen bieden. Afgelopen week sprak de CEO van Pepsico, het moederbedrijf van SodaStream, de ambitie uit om in 2025 zo’n 67 miljard plastic wegwerpflessen bespaard te hebben. “Met onze ‘Beyond the Bottle’ strategie gaan we ervoor zorgen dat mensen hun dorst kunnen lessen zonder dat daar wegwerpplastic voor nodig is. We hebben nog wat stappen te zetten maar we zijn op de goede weg.”
Wereldwijd komt zo’n 80 procent van al het plastic afval van land in de zee terecht. De internationale opruimacties rondom World Cleanup Day hebben daarom niet alleen als doel om de plasticsoep terug te dringen, maar ook om mensen te stimuleren in het dagelijks leven voorzichtiger om te gaan met wegwerpplastic en na te denken over oplossingen.
Door: Nationale Onderwijsgids