Normal_techniek290036

Nederlandse jongeren hebben een heel concreet beeld over wat techniek allemaal is. Toch vindt maar een derde van de ondervraagden techniek écht iets voor hem of haar. TechniekTalent.nu wil de associaties van jongeren rondom techniek in beeld brengen en positief beïnvloeden. Dit meldt TechniekTalent.nu.

Bijna de helft van de jongens geeft aan dat techniek écht iets voor hem is (47 procent), maar bij meisjes is dit percentage slechts 17 procent. Het merendeel vindt dat techniek afwisselend is (78 procent), dat je er goed je creativiteit in kwijt kunt (69 procent), dat techniek overal voor nodig is (68 procent) en dat het uitdagend is (66 procent). Minder dan de helft (39 procent) vindt techniek ‘leuk’. 65 procent geeft aan techniek ingewikkeld te vinden en eveneens 65 procent vindt dat techniek wél iets is dat je kunt leren.
 
Kenmerken die jongeren het meeste vinden passen bij een baan in de techniek zijn het maken van dingen is (83 procent), het vinden van slimme technische oplossingen voor problemen (82 procent), een bijdrage leveren aan een groter product (78 procent), het maken/bedenken van nieuwe dingen (77 procent) en dat techniek steeds belangrijker wordt in de toekomst (75 procent). Basisschoolmeisjes in de bovenbouw willen later graag ‘juf’ worden, bij de jongens is dat ‘voetballer’. Jongens lijken vaker te kiezen voor zogenaamde maak-beroepen, terwijl meisjes meer voorkeur hebben voor sociale en creatieve bezigheden. 
 
Kinderen vormen zich al tussen hun negende en veertiende jaar een idee van het gebied waarin hun carrièremogelijkheden liggen. Daarom is het zo belangrijk dat kinderen al vroeg positieve associaties met techniek en technische beroepen opbouwen. TechniekTalent.nu is eind 2017 gestart met de Jongerenmonitor onder 1000 jongeren. In de 0-meting werd op basis van de theorie onderzocht welke associaties kinderen en jongeren hebben bij techniek. Over twee jaar wordt dezelfde peiling herhaald en gekeken of hier veranderingen in zijn. Hiermee wil TechniekTalent.nu inzicht krijgen op welke manier die associaties positief te beïnvloeden zijn met als uiteindelijk doel dat meer jongeren techniek meenemen in hun studiekeuzeproces.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids