Normal_robbert-dijkgraaf-2__1_

Minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs wil leeruitkomsten laten opnemen in de Wet op hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Het doel is om beter tegemoet te komen aan de behoeften van studenten, hogescholen, universiteiten en het bedrijfsleven. De wetswijziging is met name van belang voor deeltijdse en duale opleidingen, omdat die vooral gericht zijn op werkende studenten. Dit meldt de Tweede Kamer. 

In 2016 is gestart met het experiment leeruitkomsten. Hogescholen kregen hiermee de mogelijkheid een outputgerichte benadering toe te passen en praktijkvaardigheden in hun opleidingen op te nemen. Met kennis en ervaring vanuit hun werkplek kunnen werkende studenten bepaalde vakken wegstrepen. Omdat het experiment positieve uitkomsten heeft, wil Dijkgraaf de WHW wijzigen en daar leeruitkomsten in opnemen. Hogescholen en universiteiten hebben daar dan baat bij.

Maatschappelijke uitdagingen oplossen

Claire Martens van de VVD denkt dat flexibilisering in het onderwijs maatschappelijk uitdagingen kan helpen oplossen. Zo is hierdoor meer ruimte voor bij- en omscholing en kunnen de personeelstekorten in sectoren als zorg, onderwijs en techniek worden bestreden. Ook Reinder Blaauw van de PVV is te spreken over de wetswijziging. Hij denkt dat leeruitkomsten toepassen maatwerk biedt voor volwassenen: zij hebben meer ruimte om een nieuwe opleiding te volgen naast hun loopbaan.

Studies toegankelijker maken

Hoewel de wetswijziging met name over deeltijds en duale opleidingen gaat, kunnen voltijdse opleidingen met substantiële praktijkcomponenten hier ook onder vallen. Harmen Krul van CDA denkt dat het een goed idee is om hogescholen hier ook in voltijdse opleidingen de mogelijkheid voor de geven. Studies worden hierdoor toegankelijker voor bijvoorbeeld zijinstromers, mantelzorgers en topsporters. Ook is er een voordeel voor hogescholen: zij hebben minder administratieve lasten. Hierop reageert Dijkgraaf enigszins terughouden. De minister wil eerst meer ervaring opdoen en later deze vervolgstap zetten.

Twijfels over propedeuse

Dijkgraaf vindt niet dat een propedeuse goed bij flexibel onderwijs en leeruitkomsten past. Daarom hoeven opleidingen die werken met leeruitkomsten gen propedeuse af te geven. Rosanne Hertzberger van NSC snapt dit voor deeltijdse en duale opleidingen, maar denkt niet dat dit wenselijk is voor voltijdsopleidingen. Een propedeuse is daar namelijk belangrijk voor oriëntatie en selectie van studenten, stelt ze. En met een propedeuse van het hbo kun je meteen door naar de universiteit.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky
Afbeelding: Martijn Beekman