Normal_11576

NIJMEGEN - Het zat er net niet in op de laatste beslissende dag van de Shell Eco-marathon 2012. Een barst in een waterstofslang verhinderde uiteindelijk dat HAN Hydromotive een geldige score kon realiseren.

Bij de eerste poging leek alles goed te gaan. De Arval Inspire I stuurde geweldig en ook het waterstofaandrijfsysteem functioneerde stabiel. Na zes van de verplichte tien rondjes ging het mis. Door een softwareprobleem raakte de waterstofvoorraad te snel op en kwam het voertuig zonder ‘gas' te staan.

Nadat de programmatuur was aangepast, sloeg het systeem na 20 meter opnieuw af. De fout was nu moeilijker te ontdekken. Na ruim een uur zoeken, bleek een gebroken stekkerverbinding, diep in het systeem, de boosdoener. Tijd voor uitbouwen was er niet, maar na koortsachtig reparatiewerk kon de track toch nog net op tijd worden hervat. Na driekwart ronde sloeg het systeem echter opnieuw af, nu door een gebarsten waterstofslang.

Als de Arval Inspire I was blijven rijden zou het verbruik ongeveer op 1 op 300 zijn uitgekomen, wat dan een 2e of 3e plaats had opgeleverd. Door het stratencircuit in Rotterdam met de vele bochten en oneffenheden lag het brandstofverbruik dit jaar hoger dan op het circuit in Lausitz.

HAN Hydromotive was het enige Europese team met een zelfontwikkelde brandstofcelaansturing en had daarmee toch een primeur tijdens de Shell Eco-marathon 2012. Volgend jaar rijdt het HAN-team met een nieuw voertuig: de Arval Inspire II.

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen