Normal_10923

DEN HAAG - De Haagse Hogeschool heeft tijdens de regiofinale van Jong Ondernemen afgelopen maandag de hbo-prijs in de wacht gesleept. De hogeschool was dit jaar vertegenwoordigd door maar liefst vijf hbo-studentenbedrijfjes.

Strak in pak presenteerden zowel mbo- als hbo-studenten enthousiast hun product aan het nieuwsgierige publiek bij verschillende stands. De producten liepen uiteen van urinoirhoezen, een rekenversie van scrabble tot producten als ‘Westlaendse' kaas. Hierna kregen de bedrijfjes drie minuten om hun product en bedrijfsplan te presenteren aan het publiek en de jury.

Verschillende vakjes
Voor de competitie Jong Ondernemen krijgen studenten de gelegenheid en middelen om een eigen onderneming te starten. Het winnende studentenbedrijf Brilliant Healthcare Productions (BHP) van de opleiding Management in de Zorg bedacht een riem voor zorgmedewerkers waar flexibel verschillende vakjes aan bevestigd kunnen worden.

"Een aantal jaren geleden werden de uniformen afgeschaft. Zorgmedewerkers worden niet meer herkend als professionals en kunnen hun spullen nergens meer kwijt," vertelt tweedejaarsstudent Asma Hmadouch. "Een van ons werkt als verpleegkundige en ervaart zelf hoe vervelend dat is. Vandaar dat we de riem bedachten." Niet alleen ontwierpen en produceerden de vier studenten het product, maar ze startten ook een succesvolle pilot bij zorginstelling Florence, waarbij medewerkers de riemen droegen.

De jury, bestaande uit ondernemers, oordeelde dat het plan van BHP goed was doordacht en dat aan alle partijen was gedacht. BHP versloeg hiermee vier bedrijfjes van de opleiding Technische Bedrijfskunde, won een cheque ter waarde van 250 euro en een plaats in de landelijke halve finale.

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen