Normal_9708

GRONINGEN - Niet alleen docenten van hogeschool Windesheim en InHolland maakten zich schuldig aan het ten onrechte goedkeuren van werk dat onvoldoende was, zo meldt de Volkskrant vanochtend. Dergelijke misstanden blijken op hogere onderwijsinstellingen door het hele land aan de orde van de dag te zijn.

Vier studenten van de Vrije Universiteit in Amsterdam gingen op onderzoek uit. Het clubje, dat zich het Topje van de IJsberg noemt, nam 180 enquêtes af bij docenten aan Nederlandse universiteiten.

Uit het onderzoek blijkt dat één op de tien docenten aan universiteiten wel eens over zijn hart heeft gestreken door een onvoldoende om te buigen naar een zogenaamde ‘genadezes'. Het beoordelen van een afstudeerscriptie met een laag cijfer lijkt al helemaal uit den boze.

Om de druk niet alleen bij docenten neer te leggen, kwam het dikwijls voor dat het bestuur van een opleiding besloot om de normering van tentamens te versoepelen (TU Eindhoven) of om bepaalde tentamenvragen te schrappen waarvan is gebleken dat studenten erover struikelden (Universiteit Twente).

Topje van de IJsberg
De studenten wilden met het onderzoek het verband tussen de normvervaging onder docenten en de manier waarop universiteiten worden gefinancierd aan het licht brengen. Ze proberen het vermoeden dat universiteiten berekenende instellingen zijn die geen enkel middel schuwen om de diplomabonus van haar studenten binnen te halen, bevestigd te krijgen door universitaire docenten ermee te confronteren.

Timo de Rijk, Hoogleraar design aan de TU Delft, werd benaderd voor het onderzoek en spreekt dit allerminst tegen: "Er is geen absolute norm voor het beoordelen van tentamens en scripties. De inkomsten hangen af van het aantal afgestudeerde studenten, dus de boel kan zomaar beginnen te schuiven. Van minister tot docent: iedereen is erop gericht om studenten snel te laten afstuderen."

Staatssecretaris Halbe Zijlstra wuift de aantijgingen weg door eraan te herinneren dat het aandeel van de financiering van studenten al in veel mindere mate afhangt van het percentage afgestudeerden; er is sprake van een afname van 50 procent naar minder dan 20 procent.

© Nationale Onderwijsgids/Martijn van Noppen