Normal_9418

LEEUWARDEN - Een uitdagende, praktijkgerichte opdracht én een bijdrage leveren aan de maatschappij: ruim dertig studenten van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL) bijten zich hierin vast.

Zij gaan aan de slag met een campagne voor structurele sponsoring aan het Ronald McDonald Huis in Leeuwarden en De Hoeve, een vakantiehuis van het Ronald McDonald Huis in Beetsterzwaag. De opdracht is een onderdeel van de minor Marketing Communicatie van de NHL-opleiding Commerciële Economie. Op dinsdag 14 februari is de aftrap van het project in de Ronald McDonald Huizen. De studenten krijgen een rondleiding en maken kennis met de huismanager en vrijwilligers van het huis.

De Ronald McDonald Huizen in Friesland zijn geheel afhankelijk van donaties en sponsorbijdragen.

Om ouders van zieke en gehandicapte kinderen goede voorzieningen te kunnen bieden, is het van groot belang dat de huizen structurele sponsorbijdragen krijgen. De NHL-studenten maken hiervoor een onderzoeksrapport (marktonderzoek, bekendheid, imago, doelgroep analyse) en kruipen in de beleefwereld van sponsors door middel van een sponsorbijeenkomst. Aan de hand daarvan ontwerpen en pitchen de studenten uiteindelijk een creatieve en verantwoorde campagne. Op dinsdag 10 april beoordeelt de jury, bestaande uit NHL-docenten, het huismanagement van de Ronald McDonald Huizen en afgevaardigden van Achmea, wie de beste campagne heeft bedacht.

Aftrap en sponsorarena
Op dinsdag 14 februari krijgen de studenten de kans om kennis te maken met de Ronald MCDonald Huizen, de vrijwilligers en de gasten. Het geeft ze een duidelijk beeld waarvoor ze sponsoren gaan werven en hoe belangrijk de huizen zijn voor ouders en andere gasten. Een week later, op dinsdag 22 februari organiseert Achmea een sponsorarena in de top van de Achmeatoren. Hier gaan de studenten in gesprek met huidige en geïnteresseerde sponsoren om meer inzicht te krijgen in de wensen van de sponsors. De uiteindelijke pitches vinden plaats in april.

Samenwerking Achmea en NHL Hogeschool
Achmea zet zich al langer in voor de Ronald McDonald Huizen. Initiatiefnemer van Achmea, Rob Viersen, kwam op het idee om studenten te betrekken bij het maken van goede sponsorcampagnes. "Vanuit mijn eerdere functie als leidinggevende bij Achmea heb ik goede ervaringen met stagiaires van de NHL. Studenten kijken met een frisse en creatieve blik naar zaken en dat levert vaak verrassende inzichten op. Voor studenten is het een uitdaging om praktijkcases uit te werken en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan een goed doel. Het is voor alle partijen een win-win situatie."

© Nationale Onderwijsgids