Normal_9077

EINDHOVEN - Onderwijsjurist Peter Kwikkers vreest voor de gevolgen van het beleid van hogescholen om afgestudeerden terug te roepen om aanvullend onderwijs te volgen. Op die manier willen hogescholen onterecht verstrekte diploma’s alsnog waarde geven. Bestuursvoorzitter Doekle Terpstra van Inholland is het niet eens met Kwikkers, zo meldt Punt Avans.

In de zomer van 2010 liep de situatie uit de hand bij de Hogeschool Inholland: er werd gesjoemeld met afstudeereisen en van enkele opleidingen was het niveau ver onder de maat. Het hele hbo werd in de maanden daarna bekritiseerd, maar vooral de naam van Inholland werd bezoedeld.

Reputatieschade
"Het was een uitzonderlijke situatie", zegt bestuursvoorzitter Doekle Terpstra. "De afgestudeerden liepen reputatieschade op door alle commotie. Op hun verzoek - en in overleg met de studentenbonden - hebben we toen aanvullende masterclasses aangeboden. Niet iedereen maakt daar trouwens gebruik van, en dat hoeft ook niet."

Terpstra reageert op kritiek van onderwijsjurist Peter Kwikkers. Die vreest dat de situatie zal escaleren wanneer hogescholen hun afgestudeerden gaan terugroepen voor extra onderwijs of zittende studenten tentamens over laten doen. Het lijkt erop dat diploma's vandaag de dag "voorwaardelijk" worden uitgereikt, stelde hij in gesprek met het Hoger Onderwijs Persbureau.

Een examinator is bevoegd om een student te beoordelen, terwijl de NVAO alleen een opleiding mag goedkeuren of afkeuren. Die zaken moet je scheiden, vindt Kwikkers. Maar een besluit over een opleiding dreigt tegenwoordig via een achterdeur ook individuele studenten te treffen, stelt hij.

"Natuurlijk moeten visitatiecommissies naar tentamens en afstudeerwerken kijken", aldus Kwikkers. `Dat gebeurde al voordat de NVAO bestond. Ik verwijt ook instellingen niet dat zij herstelonderwijs gratis en onverplicht aanbieden, al is dat geen erg doelmatige besteding van overheidsgeld. Maar studenten krijgen daardoor wel wat veel last van onbedoelde uitvloeiselen van de nieuwe accreditatiepraktijk en daarover zou eens moeten worden nagedacht."

Morele gelijk
"Misschien heeft hij het juridische gelijk aan zijn kant, maar wat mij betreft niet het morele gelijk. Wij keken er ook helemaal niet juridisch naar. Studenten en samenleving moeten overtuigd zijn van de waarde van het diploma. Als een opleiding zulke steken heeft laten vallen, dan heeft de voormalige student recht op een aanvullend programma, vonden wij. We hebben voor hen ons stinkende best gedaan."

© Nationale Onderwijsgids