Normal_7054

AMSTERDAM - Hogeschool Inholland gaat de komende 2,5 jaar een Europese expertgroep leiden op het terrein van ‘Leven Lang Leren-beleid' die er voor wil zorgen dat ook niet-traditionele doelgroepen beter toegang kunnen krijgen tot het hoger onderwijs.

Het project start in oktober met als titel ‘Access to Lifelong Learning in Higher Education (ALLinHE)', zo meldt de hogeschool.

Het project ALLinHE is onderdeel van het Erasmus-programma van de Europese Commissie. Het project valt onder de doelstelling van ‘sociale insluiting van zogenaamde ‘under-priviliged groups' in de samenleving.

Maatpakconstructie
Leven Lang Leren staat of valt met goede leertrajecten die als een maatpak passen bij de doelgroep. Een belangrijke voorwaarde voor zo'n maatpakconstructie is dat iedereen die meedoet betrouwbaar en kwalitatief advies krijgt over het best mogelijke leertraject.

Daarom wil Hogeschool Inholland bijvoorbeeld weten wat iemands leergeschiedenis tot dusver was en wat de (nieuwe) doelen zijn waaraan iemand wil werken. Dan kan bepaald worden welk leertraject het beste past bij de betreffende persoon en het persoonlijke leerdoel.

Het doel van ALLinHE is om de ‘maatpakconstructie' te verbeteren door de bestaande EVC-systematiek (EVC staat voor Erkennen van Verworven Competenties) op een kwalitatief hoger en betrouwbaarder peil te brengen.

De aanpak richt zich in het project op de integratie van een aantal specifieke doelgroepen in het hoger onderwijs, zoals vluchtelingen, vijftigplussers, minderheden en arbeidsgehandicapten.

Internationale experts
De experts die aan dit project meedoen zijn afkomstig uit universiteiten en maatschappelijke organisaties in Denemarken, Frankrijk, Slovenië, Finland, Engeland, Roemenië en Zwitserland.

"Bijzonder is dat er ook experts op het gebied van Leven Lang Leren uit Zuid Korea vanuit de universiteit en de overheid meedoen," zegt Ruud Duvekot, EVC-specialist bij Hogeschool Inholland.

"Deze partners hebben al eerder succesvol met ons samengewerkt in een Unesco-project. In het project ALLinHE gaan zij hun ervaringen met het integreren van specifieke doelgroepen in het hoger onderwijs met de Europese experts uitwisselen."

Inhollands eigen visie
Met het project werkt Inholland verder aan de uitwerking van haar eigen visie op Leven Lang Leren als dé strategie om beginnende en werkende professionals duurzaam voor te bereiden op de arbeidsmarkt. En hen vervolgens te ondersteunen bij het behalen en behouden van een gekwalificeerde positie op die markt.

Het project wordt in 2014 afgesloten met de eerste internationale ‘EVC Biënnale'. Deze biënnale zal bij Inholland plaatsvinden en zal onder andere bestaan uit workshops, masterclasses en een wetenschappelijke conferentie.