In Duitsland is ophef ontstaan over het spel 1378km, waarin spelers als bewaker aan de grens tussen Oost- en West-Duitsland zijn gestationeerd, met als opdracht vluchtende mensen tegen te houden. Het spel is desondanks zeer populair, zo meldt Tweakers.net.

In de game kunnen spelers kiezen tussen twee kampen. Ze kunnen als vluchteling proberen de beveiligde grens tussen Oost- en West-Duitsland over te vluchten, of als Oost-Duitse grenswacht proberen de vluchtelingen te stoppen. De titel van het spel is afgeleid van de lengte van de grens tussen beide landen.

Maker van het spel Jens M. Stober is student aan de kunstacademie van Karlsruhe. Met de game, afgeleid van 'Half-Life2: Deathmatch', wil hij bij spelers interesse wekken voor de recente Duitse geschiedenis.

Zijn game is echter slecht gevallen bij nabestaanden van Oost-Duitsers die door de grenswacht bij een vluchtpoging zijn neergeschoten. De discussie over het spel werd vooral aangewakkerd toen de krant Bild opriep tot een verbod.

Stober houdt echter vol dat zijn spel moet worden gezien als een kunstwerk dat is bedoeld om discussie aan te wakkeren. Hij benadrukt dat spelers zelf kunnen kiezen of ze als vluchteling of als grenswacht spelen.

Als spelers ervoor kiezen om als grenswacht te spelen, kunnen ze vervolgens kiezen hoe ze met vluchtelingen willen omgaan. Een grenswacht kan een vluchteling arresteren of doodschieten, maar kan er ook voor kiezen om niet in te grijpen en de vluchteling te laten gaan. Stober stelt bovendien dat hij de mod zo heeft ontworpen dat een speler die ervoor kiest om grenswacht te zijn, alleen kan winnen door niet op de vluchtelingen te schieten.

Stober denkt dat er zoveel ophef is ontstaan over 1378km door de keuze voor een game als medium. De 24-jarige student denkt dat er veel minder ophef zou zijn als hij het onderwerp in een film of een boek zou hebben behandeld.

Ondanks de ophef is het spel zeer populair. De servers waarop het spel draait, hadden moeite om de hoeveelheid spelers te verwerken.