Normal_4030

Studenten van de opleidingen Sociaal Juridische Dienstverlening, Pedagogiek en Personeel & Arbeid van Hogeschool Utrecht (HU) geven op 30 basisscholen voorlichtingslessen om kinderen slimmer om te leren gaan met geld.

Gedurende het project 'Geld Telt' willen de studenten de kinderen van groep 7 en 8 op een interactieve manier bewust maken van hoe zij slim kunnen omgaan met geld. Het project loopt vanaf half december 2010 tot begin februari 2011 en is in samenwerking met CentiQ. Wijzer in geldzaken en het Nibud opgezet.

Uit onderzoek van Wijzer in geldzaken is gebleken dat financiële educatie bijdraagt aan verantwoord financieel gedrag. De studenten voeren dit project uit in het kader van de minor 'Geld en Schulden'.

Juist voor kinderen van het basisonderwijs is het belangrijk om op jonge leeftijd al na te denken over geld, zodat zij straks als jongvolwassene verantwoord met geld om kunnen gaan.

Eelco Koot, docent Sociaal Juridische Dienstverlening: "Wanneer kinderen naar de middelbare school gaan, groeit hun financiële zelfstandigheid. Kinderen krijgen een mobiele telefoon, hun eerste bijbaantje en soms ook kleedgeld. Onze studenten richten zich met dit project daarom op basisschoolkinderen in groep 7 en 8 om ze preventief voor te bereiden op meer financiële zelfstandigheid."

Lindcy van der Lee, student Pedagogiek: "We geven een educatieve voorlichtingsles over 'Slim omgaan met geld'. Spelenderwijs willen we de kinderen iets leren, door gebruik te maken van diverse opdrachten en activiteiten. De kinderen gaan daar zelf mee aan de slag. Tijdens de lessen maken we gebruik van de geldkoffer van het Nibud en reclame rakkers van stichting Reclame rakkers. Aan het eind van de les krijgen de kinderen een goodiebag mee, zodat ze thuis ook met hun ouders over het onderwerp kunnen praten. In deze bag zit onder andere een flyer, waarin we ouders informeren over basisschoolkinderen en geld."

Als kinderen goed leren omgaan met geld, betekent dit dat ze later minder kans hebben om in de problemen te komen. CentiQ, Wijzer in geldzaken heeft leerdoelen en handreikingen opgesteld voor leren omgaan met geld in het primair en voortgezet onderwijs. Via het onderwijs, ouders en jongeren zelf, wordt er naar gestreefd om jongeren betere financiële competenties bij te brengen.

Onderzoek van het Nibud laat zien dat mensen die in hun jeugd hebben leren omgaan met geld, dit later ook goed kunnen. "Door vroeg te beginnen met geld, leren kinderen spelenderwijs kennismaken met geld. Leren omgaan met geld begint vanaf 6 jaar. Van belang is dat kinderen leren keuzes maken, sparen en contant geld herkennen", aldus Tamara Madern, wetenschappelijk medewerker van Nibud.