Het Crossmedialab van de Hogeschool Utrecht (HU), onder leiding van lector Harry van Vliet, start een nieuw onderzoeksprogramma gericht op de inzet van crossmediale toepassingen in de erfgoedsector. Hiervoor is subsidie toegekend door Regeling bevordering kennisfunctie hogescholen (RAAK), een initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Het onderzoeksprogramma ‘Museumkompas' biedt de museumprofessional handvatten om nieuwe crossmedia diensten weloverwogen te verbinden met de strategie van de instelling. Door dit onderzoek moet de erfgoedsector aantrekkelijker worden voor haar steeds meer digitaal georiënteerde doelgroepen. Met de dreigende bezuinigingen op de cultuursector van dit kabinet is de noodzaak van afgewogen investeringen en een duidelijk profiel voor musea sterker dan ooit.

Het huidige aanbod van digitaal cultureel erfgoed kenmerkt zich door een bonte verzameling van websites, mobiele applicaties en multimediale interactieve opstellingen. Dit bevestigt de drang bij cultureel erfgoed instellingen om met nieuwe media aan de slag te gaan, maar komt ook erg over als trial and error. Initiatieven zijn vaak niet verbonden met de strategische doelstellingen van de instelling en ook niet met een systematiek van verantwoorden en sturen.

Welke plek hebben nieuwe media binnen de erfgoedsector? En hoe is een traditioneel museumbezoek te koppelen aan online mogelijkheden, zoals social tagging, virtuele collecties, mobiele speurtochten, e-marketing, maatwerkexposities en arrangementen?

Harry van Vliet, lector Hogeschool Utrecht: "De erfgoedsector realiseert zich de laatste jaren steeds meer dat de toenemende digitalisering niet alleen gebruikt kan worden voor het inscannen en beheren van kostbare stukken maar ook een relevante ondersteuning kan zijn in het bereiken van (nieuw) publiek. Hoe dat te doen is voor velen een lastige opgave. Tegelijkertijd wil men de risico's van desinvesteringen en profielverzwakking vermijden. Dit onderzoek moet hen een ‘kompas' bieden om de juiste beslissingen te nemen".

Het onderzoek past in een groter geheel van onderzoeksactiviteiten van het Crossmedialab die zich richten op de inzet van crossmediale oplossingen in de erfgoedsector.

Een ander voorbeeld hiervan is het project Crossmediale Cultuureducatie gefinancieerd door Kennisnet, dat onderzoekt welk effect een crossmediaal aanbod van educatief materiaal heeft op de kennis en attitude van leerlingen in het voortgezet onderwijs.