Normal_4379

Hogeschool Zuyd speelt een belangrijke rol in het Europese Life Long Learning project Bridge-it. Docenten en studenten ontwikkelen een e-learning module voor kwetsbare immigranten. Deze lesmodule geeft de migranten inzicht in wat Europese professionals tijdens de eerste gesprekken qua opstelling van de ander verwachten.

Cultuurverschillen domineren nogal eens de eerste contacten tussen migranten, zoals asielzoekers of studenten, en professionals van institutionele instellingen, zoals douane, asielzoekerscentra, scholen en zorginstellingen.

Daarom is een aantal onderwijs- en welzijnsinstellingen het Bridge-it project gestart. Deze afkorting staat voor ‘Be Relevant to Intercultural Diversity Generation in Europe -Integration Team'. Doel van het project is zowel een e-learning module te ontwikkelen voor de kwetsbare migranten als voor de professionals die met hen te maken hebben.

Hogeschool Zuyd neemt de ontwikkeling van de lesmodule voor de migranten voor haar rekening. Hilde van Schaeren: "Voor de zomer moet een eerste concept gereed zijn. Dat zullen we dan met de projectpartners bekijken waarna in september onze module getest zal worden in Nederland, België, Duitsland, Polen, Italië, Oostenrijk en Malta."

Momenteel zijn de hogeschoolstudenten al volop bezig met onderzoek voor dit project. Dat gebeurt door studenten van meerdere faculteiten.

Zo gaan studenten Sociale Studies onderzoek doen zowel in het asielzoekerscentrum in Sweijkhuizen als bij de gemeente Maastricht. Een studente Oriëntaalse Talen en Communicatie heeft een onderzoek onder Chinese studenten gedaan. En studenten van de Hogere Juridische Opleiding hebben de zaken in kaart gebracht waar de gemeente Maastricht tegenaan loopt.