Normal_game_controller
Breda University of Applied Sciences hoste deze week de derde editie van de Everything Procedural Conference (EPC). Tijdens dit internationale event kwamen game developers en -studenten uit alle delen van de wereld samen om te netwerken en kennis met toonaangevende spelers in de game-industrie te delen. De conferentie stond dit jaar in het teken van Procedural Content Generation. Zeven sprekers vertelden tijdens inspirerende lezingen over de ins en outs van procedurele content voor games. Dit meldt Breda University of Applied Sciences.
 
 
Procedural Content Generation is voor niet-ingewijden een moeilijk te doorgronden begrip. Kort samengevat, is het een manier om virtuele werelden te creëren met behulp van algoritmes in plaats van deze handmatig te ontwerpen. In games wordt PCG ingezet om objecten en structuren te creëren, wat resulteert in kleinere datasets, meer content en een meer gevarieerde spelomgeving. 
 

Het maken van verbindingen

De BUas-conferentie draaide echter om veel meer dan de toekomst van PCG. Het jaarlijkse event legt op allerlei manieren ook verbindingen in de wereld van games. “Het event brengt game art, -design en programmering onder één dak samen”, vertelt organisator Bojan Endrovski, lector aan Breda University of Applied Sciences. “En wat belangrijker is, het biedt ook een geweldige mogelijkheid voor spelers in de game-industrie en studenten om elkaar te ontmoeten en kennis uit te wisselen.”
 
De internationale conferentie heeft vanaf het begin in de aandacht gestaan van leidende studio’s in de games-industrie, zoals Ubisoft, Guerrilla Games en 2K, die allemaal bij het event aanwezig waren. “Jaren geleden, toen PCG in de games-wereld nog in de kinderschoenen stond, zagen we al de potentie hiervan”, vertelde medeorganisator en lector Ronny Franken. “Breda University of Applied Sciences heeft hieraan haar status als expert over dit onderwerp te danken, wat ook een verklaring is voor de enorme populariteit van dit event.” 
 
De Everything Procedural Conference is toegankelijk voor studenten die een opleiding op het gebied van games volgen en voor professionals op het gebied van Video Games, Game Development, Computer Graphics en Procedural Content Generation. Meer informatie over Everything Procedural 2019 is te vinden op: www.everythingprocedural.com.
 
Door: Nationale Onderwijsgids