Normal_iso__logo

Te veel studenten voelen zich onvoldoende voorbereid op de arbeidsmarkt. Dit concludeert het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) samen met CNV Jongeren, FNV Jong, VCP Young Professionals, de Nationale Jeugdraad (NJR), UniPartners en Integrand.  De jongeren- en studentorganisaties vinden dit niet langer kunnen en komen daarom met een gezamenlijke oproep voor actie om een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te realiseren. Dit meldt ISO.

Dinsdag 5 september kwam het ROA met cijfers over de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt voor onder andere hbo-studenten. Uit deze cijfers blijkt dat een kwart van de hbo-studenten ontevreden is over de aansluiting tussen hun onderwijs en de arbeidsmarkt. Slechts 30 procent beoordeelt de aansluiting als goed. De alumnimonitor van de Vereniging van Nederlandse Universiteiten (VSNU) liet eerder al zien dat universitaire studenten nog minder tevreden: 53 procent beoordeelt de aansluiting als onvoldoende.
 
Er zijn veel redenen om te gaan studeren en vanzelfsprekend staat intellectuele ontwikkeling voorop. Studenten willen echter ook voldoende worden voorbereid op hun maatschappelijke en professionele carrière. Het feit dat studenten zo ontevreden zijn over de voorbereiding, is zorgelijk. Een deel van de afgestudeerden merkt bijvoorbeeld op dat de inhoud van hun opleiding niet aansluit op wat de arbeidsmarkt van hen vraagt. Dit heeft gevolgen voor de kans op een baan en voor de manier waarop zij hun werk kunnen uitvoeren.
 
De cijfers zijn reden tot zorg en daarom trekken het ISO, CNV Jongeren, FNV Jong, VCP Young Professionals, NJR, UniPartners en Integrand vandaag aan de bel in een gezamenlijke oproep. Semih Eski, voorzitter van CNV Jongeren: “Het onderwijs is bij uitstek de plek om toekomstige werknemers goed voor te bereiden op de stap naar de arbeidsmarkt. In het onderwijs moet daarom meer aandacht worden besteed aan loopbaanoriëntatie en goede begeleiding naar de arbeidsmarkt”.
 
De jongeren- en studentenorganisaties pleiten daarom voor structureel overleg tussen het hoger onderwijs en de arbeidsmarkt. Van der Dong: “Het onderwijs en de arbeidsmarkt wijzen voor de schuldvraag nu alleen maar naar elkaar, waardoor er niks gebeurt en de student de dupe is. Wat ontbreekt is een tafel waarin we met iedereen die daarin een rol heeft, structureel nadenken over een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Daar heeft uiteindelijk iedereen baat bij.”
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids