Normal_thomas_kampen

Vandaag spreekt Inholland-lector Thomas Kampen zijn rede uit als lector Stimulering Gezonde Samenleving. In zijn rede gaat hij in op hoe de participatiesamenleving de verhoudingen tussen professionals en burgers verandert. Kampen verwondert zich over beleid dat professionals in zorg en welzijn voor dilemma’s stelt. De rede vindt plaats in het Hudson Huis in Haarlem. Dit meldt Inholland.

Lector Thomas Kampen richt zich met het bijzondere lectoraat Stimulering Gezonde Samenleving op de praktische mogelijkheden en onmogelijkheden van de participatiesamenleving en de meer integrale benadering van zorg en welzijn.
 
Het lectoraat is onderdeel van het Kenniscentrum De Gezonde Samenleving van Hogeschool Inholland en betreft een samenwerking met de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) en de Gemeente Haarlem. Het onderzoeksprogramma wordt verbonden met maatschappelijke vraagstukken en onderzoeksthema’s in de regio van de stad Haarlem. Het onderzoek draagt bij aan De Gezonde Samenleving waarin burgers, ook bij fysieke, emotionele en sociale problemen, een zo gezond en sociaal mogelijk leven leiden en kunnen participeren. Hiertoe is er aandacht voor het stimuleren van empowerment, optimaal gebruik maken van technologische middelen en interprofessioneel leren en werken.
 
Kampen gaat in zijn rede in op hoe de participatiesamenleving de verhoudingen tussen professionals en burgers verandert. Hij verwondert zich over beleid dat professionals in zorg en welzijn voor dilemma’s stelt. Hoe verhoudt ‘de gehele mens centraal stellen’ zich tot ‘kijken naar iemands mogelijkheden en niet naar iemands problemen’? Wat betekent streven naar zelfredzaamheid of ‘eigen regie’ voor iemand die permanent van zorg afhankelijk is? Hoe bespreek je met collega’s casussen als je alleen praat met de cliënt en niet meer over de cliënt? 
 
Hoe verhoudt de waardering voor ervaringsdeskundigheid zich tot het streven naar evidence-based werken? Vanuit deze verwondering verkent het lectoraat Stimulering Gezonde Samenleving de mogelijkheden en grenzen van empowerment en interprofessionaliteit.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids