Normal_vo__docent__voortgezet_onderwijs__uitleg__helpen__onderwijzer

Leraren hebben in hun eerstegraads lerarenopleiding veel vakkennis en vakdidactiek meegekregen. Zo geven zij aan in een onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs. Maar beginnende leraren hebben in de eerste jaren van hun carrière nog het een en ander bij te leren. Met goede ondersteuning kan voorkomen worden dat leraren al snel het vak verlaten. Dit meldt de Onderwijsinspectie.

Daarom pleit de inspectie voor een goede scholing en begeleiding van beginnende leraren. Lerarenopleidingen en scholen hebben daarbij behoefte aan een doorlopende leerroute voor leraren. Zo moet duidelijk worden wanneer van een leraar welke vaardigheden verwacht mogen worden.
 
Afgestudeerden van de ulo zijn zeer tevreden over de stevige vakinhoudelijke basis die ze in hun studie hebben meegekregen. Twee derde van hen voelt zich voldoende voorbereid om les te geven. Een op de vijf voelt zich echter niet goed voorbereid op de praktijk. Zo zouden ze meer vaardigheden willen hebben om orde te houden of feedback te geven aan hun leerlingen. Een derde zegt onvoldoende te hebben geleerd om digitale leermiddelen te gebruiken of om toetsen te maken. Ook het omgaan met niveauverschillen in de klas of met leerlingen met gedragsproblemen vinden ze lastig.
 
De hbo-afgestudeerden zijn net als de ulo-afgestudeerden over het algemeen erg tevreden over de vakkennis en vakdidactiek die ze hebben meegekregen. 80 procent voelt zich voldoende voorbereid om les te geven in de bovenbouw van havo/vwo. Wel hebben ze soms behoefte aan extra ondersteuning op pedagogisch-didactisch vlak. Wat ze precies willen bijleren, verschilt van student tot student. Het is belangrijk dat opleidingen en scholen op deze individuele behoefte inspelen.
 
Lerarenopleidingen en scholen groeien steeds meer naar elkaar toe, bijvoorbeeld bij partnerschappen 'Opleiden in de School'. Veel studenten en medewerkers waarderen deze samenwerking. Deze kan echter nog wel versterkt worden.
 
De vragenlijst is in de zomer van 2015 uitgezet. In totaal hebben 546 recent afgestudeerde leraren de vragenlijst ingevuld. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids