Normal_college__studenten__studeren__collegezaal__studie

Hbo-studenten sluiten hun opleiding af met een afstudeeronderzoek. Dit onderzoek wordt vaak uitgevoerd in opdracht van een bedrijf of instelling. Direct resultaat van zo’n onderzoek is meestal een advies. Het lectoraat Sustainable Working and Organising van Avans Hogeschool onderzoekt nu wat er met deze afstudeeronderzoeken gebeurd. Het is een van de allereerste onderzoeken naar de resultaten van afstudeeronderzoek. Dat meldt Avans Hogeschool.

Het project startte met een pilot bij drie opleidingen. Het onderzoek is uitgevoerd samen met bedrijven, docenten en studenten. En geeft veel aanknopingspunten om de meerwaarde voor alle betrokken partijen te vergroten. Onderzoeksleider en lector Tonnie van der Zouwen vertelt dat er nu gewerkt wordt aan een projectvoorstel voor verbreding en verdieping van de pilot. Voor het vervolg willen ze op veel grotere schaal onderzoek doen, weer samen met bedrijven.

“We gaan ook op zoek naar eerder ander onderzoek over dit onderwerp. Dat hebben we tot nu toe niet kunnen vinden”, licht Van der Zouwen toe. “Dat is eigenlijk vreemd als je bedenkt hoeveel duizenden afstudeerprojecten ieder jaar worden gedaan. Wij willen weten wat dat oplevert. Voor de studenten, het onderwijs en natuurlijk de bedrijven. Dan kunnen we ook zorgen dat iedereen er het maximale uithaalt.”

Het pilotonderzoek richtte zich op afstudeerprojecten van Bedrijfseconomie, Human Resource Management en Technische Bedrijfskunde. Doel was om na te gaan wat er gebeurd is met de adviezen van afstudeeronderzoeken van één jaar geleden, bij drie afstudeeronderzoeken per opleiding. Daarbij zocht het team naar ‘duurzame effecten’. Dat houdt in dat het afstudeerproject niet alleen bijdraagt aan een inhoudelijke oplossing op de korte termijn maar blijvend effect in een bedrijf sorteert en bijdraagt aan duurzame ontwikkeling.

Een sleutel lijkt te liggen in het zien van het afstudeerproces als onderdeel van een groter geheel. Zodat de student het niet als een losstaand onderdeel ervaart en er sprake kan zijn van stapeling van kennis voor het bedrijf en de beroepspraktijk. Bijvoorbeeld door het afstudeeronderzoek aan te haken bij langer lopende onderzoeksprogramma’s.

© Nationale Onderwijsgids