Logo_logo_onderwijsraad

De Onderwijsraad adviseert staatssecretaris Dekker van Onderwijs om geen maatwerkdiploma in het voortgezet onderwijs in te voeren. Volgens de raad is het diploma waarbij leerlingen op verschillende niveaus examen mogen doen niet het juiste middel om maatwerk te stimuleren. De raad vreest dat het maatwerkdiploma de waarde van diploma's voor de arbeidsmarkt zal aantasten en ook de kwaliteit van het onderwijs ondermijnt. De Onderwijsraad biedt zijn advies vandaag aan de staatssecretaris aan. Dit melden de NOS en de Onderwijsraad.

De Onderwijsraad stelt dat de eindtoetsing in het basisonderwijs en de centrale examens in het voortgezet onderwijs belangrijke ijkpunten zijn waaraan niet mag worden getornd. Deze ijkpunten bepalen een basisniveau en zorgen voor een goede doorstroom naar vervolgopleidingen, aldus de raad. Door het modulair samenstellen van diploma's met deelcertificaten op verschillende niveaus wordt het voor vervolgopleidingen en de arbeidsmarkt lastig om het niveau van een kandidaat te bepalen. De raad denkt dat dit opleiders en werkgevers ertoe zal aanzetten zelf met extra eisen en testen te komen, zoals ook al in het buitenland gebeurt.

De Tweede Kamer is voorstander van het maatwerkdiploma en heeft vorige week nog een motie aangenomen om het diploma vanaf volgend jaar in te voeren. De Kamer denkt dat leerlingen hierdoor meer gemotiveerd worden om goede prestaties te leveren. De Onderwijsraad denkt echter het tegenovergestelde en vreest dat een deel van de leerlingen deze mogelijkheid zullen aangrijpen om het “zichzelf gemakkelijk te maken” door vakken op een lager niveau te volgen.

De Onderwijsraad stelt dat scholen binnen het huidige systeem al voldoende ruimte hebben om maatwerk aan te bieden. Tot op zekere hoogte kunnen scholen al differentiatie aanbrengen tussen leerlingen op basis van niveau en leertempo. Maatwerk dat verder gaat dan dat werpt organisatorische obstakels op, in de roosterplanning en de lesinhoud bijvoorbeeld, die door het verruimen van de wettelijke kaders voor eindtoetsing niet worden weggenomen, zegt de raad. De Onderwijsraad waarschuwt de politiek daarom geen “overhaaste en ondoordachte” stelselwijzigingen uit te voeren. “Politiek draagvlak is voor onderwijsvernieuwingen is betekent niet automatisch draagvlak in het onderwijsveld”, aldus de Onderwijsraad. Staatssecretaris Dekker moet nu beslissen of het maatwerkdiploma wordt ingevoerd of niet.

© Nationale Onderwijsgids