Normal_studentr45

Variatie in aanbod van schakelprogramma’s tussen hbo en universiteit vergroot de keuzemogelijkheden van studenten om hun talenten maximaal te ontwikkelen. Daarom moet de overheid niet ingrijpen op de vormgeving van schakelprogramma’s. Instellingen moeten hun eigen keuzes kunnen maken voor een bepaalde aanpak die ruimte biedt voor diversiteit en maatwerk. Dat stelt de inspectie van het Onderwijs in haar rapport “Schakelen van HBO-bachelor naar universitaire master; onderzoek naar de uitvoeringspraktijk van doorstroom en schakeltrajecten in het hoger onderwijs”, zo meldt de inspectie.

Jaarlijks zijn er enkele duizenden studenten die een bachelorgraad in het hbo hebben gehaald en die willen doorstromen naar een mastergraad in het wetenschappelijk onderwijs. De wet vraagt de universiteit en hogescholen zich actief op te stellen om zulke doorstroom mogelijk te maken. De onderwijsinspectie onderzocht de huidige praktijk door middel van een enquête onder instellingen voor hoger onderwijs en praktijkstudies bij twaalf verschillende opleidingen van zes instellingen.

De inspectie ziet een veelzijdige praktijk aan voorzieningen en instapmogelijkheden voor hbo-studenten van wie kan worden verwacht dat ze binnen redelijke termijn kunnen voldoen aan de toelatingseisen van de wo-masteropleiding. De ontwikkeling van de in de hbo-bachelor ingedaalde ‘academische route’ begint op gang te komen en kan worden beschouwd als een goed praktijkvoorbeeld. Variatie in aanbod van schakelprogramma’s blijft volgens de inspectie echter essentieel. Het vergroot de keuzemogelijkheden van studenten. Studenten moeten hun talenten maximaal kunnen ontwikkelen, via de route in het onderwijs die hen het beste past.

Daarnaast vindt de inspectie het belangrijk dat er een dialoog tot stand komt binnen het hoger onderwijs. Daarmee kan de onderlinge kennisuitwisseling tussen instellingen verder worden gestimuleerd en kan worden geprofiteerd van elkaars ideeën en ervaringen. De koepelorganisaties kunnen volgens de inspectie behulpzaam zijn bij het tot stand brengen van deze dialoog.

© Nationale Onderwijsgids