December 2017

Of ik een opleiding wil volgen, vraagt mijn werkgever. Of ik erover na  wil denken, vraagt mijn werkgever. Dat ga ik doen beloof ik.
 

Januari 2018

"Hoi, ik heb je nummer gekregen van het studentenbureau van de UvA en ik begreep dat je een keer een college zou willen volgen. Ik ben een premaster student aan diezelfde studie en wil je graag uitnodigen." We maken een afspraak. Ik volg een college. Ik vind het leuk. Ik vind het te gek. Dit wil ik gaan doen. 
 

Februari 2018

Als ik de premaster wil volgen, zal ik mijn deficiëntie van wiskunde weg moeten werken. De komende vijf maanden volg ik braaf elke woensdagavond op de VU een spoedcursus wiskunde AB. Ik kom erachter dat ik geen deficiëntie moet wegwerken, maar een compleet gat. Ooit ben ik op de mavo geëindigd op C-niveau, wat betreft wiskunde dan.
 
Ik ploeg door sommen, kwadraten, wortels en machten totdat ik me machteloos voel. Pfff… Mag ik geen mondeling over ‘De avonden’ doen…? 
 
De docente is geweldig en legt heel goed uit, maar toch zie ik een van mijn wiskundedocenten van de mavo voor me: ‘Wiskunde op D-niveau? Nou, dat moet jij niet willen vrouwtje Van der Werff.’ Ja, op zich had hij een punt. Ik vond wiskunde vreselijk en diezelfde docent ook. Maar nu begin ik het te snappen en ga ik het zelfs leuk vinden. De twee meiden die wekelijks achter mij de hele avond zitten te snapchatten, bij te kletsen en een zak chips leeg eten ga ik overigens niet missen. 
 

April 2018

Lerarenbeurs aangevraagd? Check. Ingeschreven voor het premaster-assessment? Check.
 

Juni 2018

Het tentamen staat gepland. Er is geen ontsnappen meer aan. Wat een stress. De afgelopen maanden heb ik bij de bijspijkercursus een paar meiden ontmoet van dezelfde leeftijd. We appen en appen en steken elkaar harten onder de riem. Dit kunnen we. Tsjakka.
 

Juli 2018

Ok. Nu gaan we voor het ‘echie’. Eind juli is het D-day. Dit wil ik halen. Dit moet ik halen, want er is geen plan B.
 
Op een vroege zaterdagochtend sta ik met een boel mensen (vooral jonge mensen) te wachten voor het tentamengebouw. Een paar ‘oudere’ mensen kijken hoopvol mijn kant op. Ik kijk hoopvol terug. Non-verbaal zeggen we tegen elkaar dat we het fijn vinden dat we niet de enige verjaarde sjaars in spe zijn. Ruim twee uur worstel ik met Engelse teksten, wiskunde, statistiek voor beginners, woordenschat en begrijpend lezen. Er is geen weg meer terug. De dood of de gladiolen. 
 

Augustus 2018

Bericht van DUO: de lerarenbeurs is toegewezen. Bericht van de VU: het assessment heb ik gehaald. 
 
Ok. Ik ga dus studeren… Ik ga dus naar de universiteit… Het meisje van de mavo. Ik heb het gewoon geflikt.
 
Patricia heeft zowel ervaring in het po als in het vo. Eerder gaf zij Nederlands, CKV, Drama en SoVa-trainingen en was zij taalbeleidsadviseur. Vanaf schooljaar 2018-2019 geeft zij Nederlands op een kleine mavo en zal zij starten met de pre-master Pedagogische Wetenschappen om daarna Onderwijswetenschappen te gaan studeren.
 
© Nationale Onderwijsgids / Patricia van Luyken-van der Werff