Kinderboekenweek 2023 officieel van start

De Kinderboekenweek is feestelijk geopend door Sanne Rooseboom (auteur van het Kinderboekenweekgeschenk) en Yvonne Jagtenberg (maker van het Prentenboek van de Kinderboekenweek). Passend bij het thema Bij mij thuis was de officiële start dit jaar in een buurthuis vol enthousiaste kinderen. De Kinderboekenweek loopt t/m zondag 15 oktober. Dat meldt het CPNB. 

Bij de start trad natuurlijk ook Kinderen voor Kinderen op met de single ‘Bij mij thuis’. Iven Cudogham, die de tekst van dit lied schreef, was ook aanwezig. De presentatie lag in handen van de BiebBoys.

Sanne Rooseboom en Yvonne Jagtenberg 

De opening is het startschot voor evenementen in boekhandels, bibliotheken en scholen door het hele land. Kijk voor de tournees van Sanne Rooseboom en Yvonne Jagtenberg op hebban.nl/kinderboekenweek/tournee. Sanne Rooseboom schreef het Kinderboekenweekgeschenk Ravi en de laatste magie. Dit geschenk krijg je cadeau van de boekhandel bij besteding van 13,50 euro aan kinderboeken. Yvonne Jagtenberg maakte dit jaar het Prentenboek van de Kinderboekenweek, genaamd Mijn huis is jouw huis. Het Prentenboek is tijdens de Kinderboekenweek voor slechts 8,25 euro verkrijgbaar.

Kinderboekenweek 

Eveline Aendekerk, directeur CPNB: "De Kinderboekenweek is de vrolijkste week van het jaar van Nederland én heel belangrijk voor het boekenvak. Uit nieuw onderzoek blijkt dat de Kinderboekenweek de derde plaats heeft in sterkste merken van de Nederlandse boekensector. Een bijzondere plek voor een campagne van ruim een week en daar zijn we dan ook heel trots op. Het onderzoek noemt de Kinderboekenweek een onmisbaar uithangbord en daarom gaan we samen met alle boekhandels, bibliotheken en uitgeverijen er weer vol voor met dit geweldige Kinderboekenweekgeschenk en prachtige Prentenboek van de Kinderboekenweek."

DPG Media is partner van de Kinderboekenweek. De focus ligt hierbij op het vergroten van leesplezier bij kinderen en dit via (groot)ouders en verzorgers dichtbij te brengen. Afgelopen zaterdag viel er daarom bij meer dan één miljoen abonnees van Mezza (de weekendbijlage van AD en de regionale dagbladen) een bijzondere Kinderboekenweekeditie op de mat. Ook staan de kindertitels van DPG Media, zoals Tina, Donald Duck, ZoZitDat en Kidsweek, in het teken van de Kinderboekenweek. Zo vindt er in het hele land een grote Boekenjacht plaats en vind je in deze titels o.a. een speciale Boekenjachtposter: kinderen kunnen deze op hun raam plakken en hun lievelingsboek erbij zetten. Zo laten kinderen niet alleen zien wat ze thuis lezen, maar kunnen zij ook zien wat anderen lezen. Extra leesplezier en leesinspiratie.

Kinderboekenspel 

Bedenk jij het Kinderboekenspel van 2023? Elke school, klas of kind wordt deze Kinderboekenweek uitgedaagd om een eigen spel rondom een favoriet kinderboek te ontwerpen. Via het lespakket zijn al heel veel leerlingen hiermee aan de slag. Met de ontwerpwedstrijd willen de Kinderboekenweek en de verkiezing Speelgoed van het Jaar creativiteit en lezen stimuleren. De inschrijving loopt t/m 15 oktober, de laatste dag van de Kinderboekenweek. Tijdens het Spellenfestival op 4 november wordt de winnaar gekozen. Het winnende idee wordt echt geproduceerd.

McDonalds 

McDonald’s zet zich al jaren in om lezen leuker en toegankelijker te maken voor kinderen. Zo kunnen hun gasten sinds 2019 voor een leesboekje in plaats van een speeltje kiezen in het Happy Meal. De Kinderboekenweek is een belangrijk moment om meer aandacht te vragen voor het stimuleren van (voor)lezen. Vanaf woensdag 4 oktober worden ouders en kinderen in de McDonald’s app verleid om te lezen. Het verhaal begint met de boodschap: verboden te lezen. Het verhaal is geschreven in negen verschillende genres. Op deze manier willen zij kinderen laten ontdekken wat zij leuk vinden, zodat ze gestimuleerd worden om meer te lezen.

Door: Nationale Onderwijsgids