SVH laat kinderen kennismaken met de horeca tijdens Nationale Pannenkoekdag

Vrijdag 17 maart is het Nationale Pannenkoekdag en vanaf die dag opent de Nederlandse horeca een weekend lang haar deuren met tal van activiteiten voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Op deze manier wil de sector de jongste generatie op een leuke, positieve en interactieve manier laten ervaren hoe gaaf de horeca is. Ouders, opa’s en oma’s zijn ook van harte welkom. Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) heeft de landelijke wervingsactie samen met de branche opgezet, onder de noemer: Ga voor gaaf, ontdek de horeca! Op www.gavoorgaaf.nl kunnen horecabedrijven en scholen zich aanmelden voor de actie en vervolgens eigen activiteiten organiseren tijdens het actieweekend. Ouders vinden op de website binnenkort informatie over welke bedrijven en scholen meedoen en bezocht kunnen worden. Dat meldt de SVH. 

Ricardo Eshuis, directeur van SVH: “Deze actie volgt kort op de lancering van een kinderboek voor én over de Nederlandse horeca: Saffraan & Sjalot. We willen kinderen op een leuke manier laten zien hoe gaaf het is om later in de horeca aan de slag te gaan. De kinderen doen dit op Nationale Pannenkoekdag op dezelfde manier als de hoofdpersonen uit het boek: Saffraan en Sjalot. In de vakantie helpen ze mee in het restaurant van hun ouders. Saffraan helpt mee in de keuken en Sjalot in de bediening. Samen ontdekken ze hoe gaaf en leuk de horeca is. Onze slogan is dan ook: Ga voor gaaf, ontdek de horeca!.”

Pannenkoeken bakken 

Inspirator van de Pannenkoekdag in de horeca is Nita Huning-Koster, mede-eigenaar van restaurant Het Noorden van Aalten. Op Pannenkoekdag organiseert zij met haar team en een basisschool uit Aalten een ochtend waar kinderen voor ouderen uit een woonzorgcentrum pannenkoeken bakken, serveren en de afwas doen. Zo kunnen de kinderen uit de omgeving proeven aan het horecavak. Nita: “Het is belangrijk om kinderen en jongeren al vroeg te betrekken en enthousiast te maken voor het vak. Zij zijn de toekomst. Als horecabedrijf zien we dit ook als onze rol. We sluiten ons dan ook heel graag aan bij dit landelijke initiatief van SVH en hopen dat veel andere horecabedrijven volgen.”

Kijkje in de keuken 

Niet alleen horecabedrijven openen de deuren, ook scholen met een horecaopleiding grijpen deze kans aan om kinderen een kijkje in de keuken te geven. Suzanne Staal, Directeur Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland: “Toen wij als school van dit fantastische idee hoorden, zijn we direct aan de slag gegaan om een plan te maken. We nodigen alle basisscholen in de regio uit om bij ons op school een pannenkoek te komen versieren en kennis te maken met de horeca. We zien het belang ervan in om kinderen al op jonge leeftijd voorlichting te geven en dragen hier graag ons steentje aan bij. Alle kinderen uit de regio zijn van harte welkom!”

Saffraan en Sjalot 

Alle kinderen die via de actie deelnemen krijgen het boek Saffraan & Sjalot mee naar huis om over de avonturen van Saffraan & Sjalot te lezen. Eshuis: “We koppelen dit boek bewust aan deze actie. Samen met auteur Arjan Elbers hebben we een jaar geleden het idee gevat om een kinderboek te maken om kinderen op een leuke manier in aanraking te laten komen met het mooiste vak van de wereld. Via deze actie brengen we de kinderen naar de horeca én via het boek de horeca ook naar de kinderen thuis.”

Saffraan (11) en Sjalot (8) zijn naast broer en zus bijzondere kinderen in de vierde generatie van de markante horecafamilie Roux. Ze werken in de vakantie mee in hun bekendste en meest bijzondere restaurant, het Zwarte Schaap. En hier is niets zoals normaal. Interieur, gasten, de menukaart en de medewerkers, alles is hier bijzonder. Kijk voor meer informatie op www.saffraanensjalot.nl

Door: Nationale Onderwijsgids