De 'SMS-les' die Stichting Media Rakkers wil geven aan scholieren, is in opspraak geraakt. Het lesmateriaal blijkt betaald te zijn door de Stichting SMS-Gedragscode, ofwel de brancheorganisatie van sms-aanbieders. De branche is erg omstreden door de vermeende misleiding van kinderen.

Ada Gerkens, een net afgetreden kamerlid van de Socialistische Partij, wilde het lespakket zelfs niet in ontvangst nemen. De campagne zou zich volgens Gerkens richten op te jonge kinderen en weinig aandacht besteden aan hoe de branche dure sms-abonnementen probeert te verkopen aan kinderen. Gerkens: 'Als dit op de school van mijn kinderen gebruikt zou worden, zou ik boos worden.'

Ook Barbara den Uyl van de Consumentenbond zet haar vraagtekens bij het lespakket. 'Deze sector kun je niet op zijn blauwe ogen geloven,' zegt Den Uyl in het NRC Handelsblad. In 2009 kreeg de consumentenbond 300 klachten binnen van ouders over de ongewenste sms-abonnementen.

Voorlichtingsstichting MijnKindOnline weigerde medewerking te verlenen aan de ontwikkeling van het lespakket, omdat de branche niet wilde toezeggen geen sms-abonnementen meer aan kinderen te verkopen. De Stichting media Rakkers verleende de medewerking wel.

Bron: NRC Handelsblad