Het International Primary Curriculum (IPC) wint aan populariteit op Nederlandse basisscholen. Leren door nauw samen te werken, gebruik maken van verschillende vormen van intelligentie en een internationale visie zijn de drie kenmerken van het IPC-onderwijs. De onderwijsvorm werd tot dusver vooral in het buitenland toegepast.

Op basisschool de Esdoorn in Elst werd het IPC-onderwijs twee jaar geleden ingevoerd. Directeur Jan Willem Helmink legt op de website van de Wereldomroep wat IPC precies inhoudt: 'Kenmerkend voor het IPC is dat de kinderen uitgaan van de kennis die ze al hebben, en die vervolgens gestructureerd uitbreiden. Daarbij maken ze gebruik van meervoudige intelligenties, dus niet alleen van cognitieve vaardigheden. Ze werken samen, zoeken zelf zaken uit, leggen verbanden en presenteren ten slotte samen het thema'.

Vooral de kinderen zelf zijn razendenthousiast over het onderwijsconcept en zouden veel actiever leren. Volgens Helmink biedt IPC alleen maar voordelen, al is het nog te vroeg om te beoordelen of de methode ook doorwerkt in de scores. Als mogelijk nadeel ziet Helmink dat als leerlingen doorstromen naar de middelbare school, ze weer zullen moeten wennen aan een meer traditionele manier van onderwijs.

IPC betekent wel meer werk voor onderwijzers, aldus leerkracht José van Reen: 'Je gaat niet uit van een boek, maar je moet als leerkracht zelf alles bedenken en organiseren. Dat kost veel tijd. En je moet heel creatief zijn.'

Bron: Wereldomroep