Logo_nji__logo__jeugdinstituut

De Erkenningscommissie Interventies heeft de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren voor het basisonderwijs erkend als ‘goed onderbouwd’. Kwink is een methode voor het basisonderwijs om verstorend gedrag, zoals pesten te voorkomen. Door deze erkenning is Kwink nu opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut. Dit meldt Kwintessens.

Kwink is een preventieve interventie voor alle kinderen van groep 1 t/m 8 in het basisonderwijs die als hoofddoel heeft om verstorend gedrag in de klas te voorkomen en van de klas een positieve groep te maken. Grootschalig internationaal onderzoek wijst uit dat het belangrijk is dat scholen actief aan de ontwikkeling van vijf belangrijke levensvaardigheden (competenties) van kinderen werken. Deze competenties zijn: besef van jezelf, zelfmanagement, besef van de ander, relaties hanteren en keuzes maken. Dankzij deze vijf competenties kunnen leerlingen bijdragen aan een positief leer- en leefklimaat in de school. Ze komen voor elkaar op en kennen elkaars talenten en waarderen die positief.
 
Kwink zet in op de preventie van probleemgedrag. Want op de lange termijn kan grenzeloos gedrag op school zich ontwikkelen tot grenzeloos gedrag in de maatschappij. Uit onderzoek naar ontwikkelingspaden komt naar voren dat kinderen die op jonge leeftijd externaliserend probleemgedrag laten zien, grote kans hebben tot het ontwikkelen van later ernstiger antisociaal gedrag.
 
De leerlingen worden via www.kwinkopschool.nl meegenomen naar een fictieve dierenwereld in Kwink. Dat gebeurt met animaties (filmpjes) op het digibord. Zo kunnen kinderen veilig praten over en oefenen met gedrag. De leerkracht zorgt ervoor dat deze oefensituaties worden verbreed naar de dagelijkse werkelijkheid. 
 
Inmiddels werken meer dan 350 scholen met de methode Kwink aan sociaal-emotioneel leren.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids