Normal_copyright_stockfreeimages_onderzoeken_leerling_juf_biologie_les_onderzoek

De kennis van basisschoolleerlingen op het gebied van biologie en natuurkunde en techniek is ten opzichte van 2010 gelijk gebleven. Dit blijkt uit Peil.Natuur en Techniek, het peilingsonderzoek dat in schooljaar 2015/2016 onder verantwoordelijkheid van de inspectie is uitgevoerd naar de kerndoelen op dit terrein. Dit meldt de Onderwijsinspectie.

Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen zijn tussen leerlingen. Van de opgaven van de kennistoets maakten de leerlingen in groep 8 gemiddeld iets meer dan de helft goed. Hoogvaardige leerlingen hebben bijna twee keer zoveel opgaven goed als laagvaardige leerlingen. Jongens presteren significant beter dan meisjes op de kennistoets, specifiek op de opgaven voor Natuurkunde en techniek en (Natuurkundige) Aardrijkskunde.
 
Laagvaardige leerlingen vinden ontwerpvaardigheden nog (heel) moeilijk, terwijl hoogvaardige leerlingen al deze vaardigheden goed beheersen. Het gaat daarbij om het analyseren aan welke eisen een ontwerp moet voldoen en dit onderwerp uitvoeren, testen en eventueel aanpassen. De verschillen in leerprestaties lijken vooral samen te hangen met (algemene) leerlingkenmerken en niet of nauwelijks van de aanpak van de school zoals in dit onderzoek gemeten.
 
Scholen besteden in de groepen 1 tot en met 4 gemiddeld bijna drie kwartier per week aan Natuur en Techniek. In groep vijf tot en met acht is dat bijna een uur. De verschillen in tijdsbesteding tussen scholen zijn echter groot. Op de meeste basisscholen (66 procent) is het gebruik van een methode leidend voor het onderwijsaanbod in Natuur en Techniek. De overige scholen werken meer aan de hand van thema’s en projecten (34 procent), waarvan ongeveer de helft in combinatie met een methode (15 procent). De lessen voor Natuur en Techniek worden doorgaans verzorgd door de groepsleerkracht. Op een derde deel van de scholen krijgt deze hierbij ondersteuning van een interne coördinator of werkgroep Natuur en Techniek. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids