Normal_citotoets_test_eindtoets_basisonderwijs

Volgens demissionair staatssecretaris Dekker van Onderwijs worden komend jaar de eindtoetsresultaten van een school minder bepalend voor het eindoordeel over de kwaliteit van het onderwijs. Dit komt door het vernieuwd inspectietoezicht. Dit schrijft Dekker in een brief aan de Tweede Kamer in reactie op een motie van Kamerleden Bruins en Ypma.

In de motie werd de regering verzocht om met voorstellen te komen om de eindtoets minder bepalend te laten zijn voor de beoordeling van basisscholen. De individuele ontwikkeling van het kind, observaties en gesprekken met het team verdienen een grotere rol in de beoordeling, aldus de indieners van de motie Bruins en Ypma.
 
Dekker meent dat met het vernieuwd inspectietoezicht dit traject al wordt ingegaan. “In het vernieuwde onderzoekskader zijn de eindtoetsresultaten van een school minder bepalend voor het eindoordeel over de kwaliteit van het onderwijs. De inspectie zal scholen breder waarderen, door besturen en scholen uit te dagen om hun eigen ambities en doelen te expliciteren, en inzichtelijk te maken welke voortgang of resultaten scholen hierbij realiseren,” zo schrijft hij in de brief. Hierbij komt de eigen visie van de school meer centraal te staan.
 
Ook wijst Dekker erop dat de inspectie bezig is met onderzoek naar een nieuw onderwijsresultatenmodel voor het primair onderwijs, waarin meer gegevens dan alleen de eindtoetsresultaten meegenomen worden. “Het streven is om te komen tot een model dat recht doet aan de verantwoording die scholen en besturen zelf geven over hun resultaten in brede zin.”
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids