Normal_klas__klaslokaal__kinderen__po__basisonderwijs

Kinderen blijken minder goed te presteren op de dagen dat er meer luchtvervuiling rond hun school hangt. Dat blijkt uit onderzoek door Belgische wetenschappers van onder meer de Universiteit Hasselt. De onderzoekers keken zowel naar de luchtvervuiling in de buurt van de klas als naar die in de buurt waar de kinderen wonen. Dat meldt Metro.

Voornamelijk door het weer is er elke dag een variatie te zien in luchtvervuiling. Professor milieu-epidemiologie Tim Nawrot (Uhasselt) vertelt in DeMorgen dat wanneer er meer vervuiling was, ze bij de schoolkinderen een afname in prestatievermogen zagen. De verschillen in de scores zijn klein, maar volgens Nawrot is niet te ontkennen dat de luchtkwaliteit cognitieve gevolgen heeft. De professor is dan ook van mening dat er dringend maatregelen genomen moeten worden, vooral omdat de onderzoeken nu nog zijn gedaan in steden waar relatief weinig verontreiniging was.

Voor het onderzoek gingen de onderzoekers op verschillende dagen langs bij drie Vlaamse basisscholen, scholen waar geen specifieke problemen zijn met luchtvervuiling. Kinderen die in een omgeving wonen met een iets slechtere luchtkwaliteit bleken het nog slechter te doen op de aandachtstesten.

Uit een eerdere recente studie van het Steunpunt Milieu en Gezondheid kwamen wetenschappers tot een zelfde soort conclusie. Ook uit dit onderzoek kwam naar voren dat volwassene een kortere aandachtspanne hadden, als er veel luchtvervuiling was.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids