Normal_copyright_stockfreeimages_huiswerk_studie_lezen_leren_leerling

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft in 2016 onderzoek gedaan naar een nieuwe indicator voor het onderwijsachterstandenbeleid. Hiermee worden uitvoeringsproblemen opgelost en wordt de voorspelkracht van de huidige indicator verbeterd. Het is de bedoeling dat de indicator wordt gebruikt voor zowel de gewichtenregeling (voor scholen) als voor de verdeling van de middelen voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (voor gemeenten). Staatssecretaris Dekker licht dit toe in zijn brief aan de Tweede Kamer. Dat meldt Rijksoverheid.

Hoewel het onderzoek van het CBS nog niet volledig is afgerond, laten de eerste resultaten zien dat met een reeks van geselecteerde omgevingskenmerken een goede voorspelling kan worden gemaakt van de onderwijsachterstand van kinderen. Aan de hand van deze omgevingskenmerken kunnen voorspellingen worden gedaan die beduidend beter zijn dan met de huidige indicator mogelijk is. Dat komt omdat rekening wordt gehouden met specifieke omgevingskenmerken, zoals het opleidingsniveau van de ouders, het land van herkomst en de verblijfsduur in Nederland en de vraag of het gezin in de schuldsanering zit. Dat laatste heeft een negatief effect op de gezinsstabiliteit, wat weer niet goed is voor de leerprestaties van kinderen.

Op dit moment is het CBS bezig met fase 2 van het onderzoek, waarin de resultaten worden vertaald naar een voorspelmodel voor de invloed van omgevingskenmerken op de onderwijsprestaties van leerlingen. Deze fase is inmiddels vergevorderd. Begin januari 2017 rondt het CBS zijn onderzoek en de eindrapportage af. Dekker zal het rapport kort daarna naar de Tweede Kamer sturen en wil dan met de Kamer spreken over de nieuwe CBS-indicator en de verwerking daarvan in de bekostiging van het onderwijsachterstandenbeleid.

Op 14 december 2016 heeft een bijeenkomst over de nieuwe indicator onderwijsachterstanden plaatsgevonden. Scholen en gemeenten zijn toen geïnformeerd over de eerste resultaten van het onderzoek. Het streven is om begin 2017 naar aanleiding van het tweede CBS-rapport opnieuw bijeenkomsten verspreid over het land te organiseren. Het rapport zal voorafgaand aan de bijeenkomsten worden gepubliceerd.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids