Logo_logo-mediamasters-2016-medium3d

Nederlandse basisscholen kunnen zich weer inschrijven voor MediaMasters, het grootste project op het gebied van mediawijsheid voor groep 7 en 8 in Nederland.  MediaMasters is een online game die in de klas en thuis wordt gespeeld. Vorig jaar schreven 100.000 leerlingen zich in. De klas die de game het beste volbrengt en de meeste punten scoort, mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Dat meldt MediaMasters.

Of we het nu hebben over tv, internet, apps, games en smartphones: media zijn overal en iedereen maakt er gebruik van. MediaMasters leert kinderen, ouders en leerkrachten meer over sociale media, informatievaardigheden, programmeren, cyberpesten, vloggen en online samenwerken. De leerlingen moeten met elkaar laten zien welke mediavaardigheden zij in huis hebben om de game tot een goed einde te brengen. Deelname aan MediaMasters is gratis. 

MediaMasters wordt gespeeld gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte aflevering op het digibord. Leerlingen worden vijf dagen lang uitgedaagd om de hoofdrolspelers te helpen. Hiervoor moeten zij in de klas en thuis zogeheten MediaMissies volbrengen. Dit zijn vragen en opdrachten die te maken hebben met thema’s op het gebied van mediawijsheid die worden aangeleverd door de netwerkpartners van Mediawijzer.net. Tijdens deze opdrachten moeten leerlingen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en het eigen mediagedrag onder de loep nemen. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer.

Nieuw dit jaar is de MediaMasters Club. Een klas die lid is van de MediaMasters Club heeft het gehele schooljaar toegang tot extra opdrachten en MediaMissies. Op deze manier wordt elke twee maanden laagdrempelig een vervolg gegeven aan de thema’s die spelen in MediaMasters. MediaMasters wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar vindt deze plaats van 18 tot en met 25 november 2016, het thema luidt:  ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’. Tijdens deze week wordt stilgestaan hoe beïnvloeding werkt in onze wereld vol media. 

© Nationale Onderwijsgids